Sök

Skolegutt Skolegutt 

Evangeliseringsiver. 3. Jesus, læremester i forkynnelse

Når vi formidler «glede, befrielse, lys, helbredelse og undring», forkynner vi Jesus slik han ønsker.

Vuokko-Helena Caseiro – Vatikanstaten

Før katekesen 25. januar ble det lest om Jesu besøk i synagogen i Nasaret:

Han åpnet bokrullen og fant stedet der det står skrevet: 
Herrens Ånd er over meg,
for han har salvet meg
til å forkynne et godt budskap for fattige.
Han har sendt meg for å rope ut
at fanger skal få frihet
og blinde få synet igjen,
for å sette undertrykte fri
og rope ut et nådens år fra Herren.
Så rullet han bokrullen sammen, rakte den til synagogetjeneren og satte seg. Alle i synagogen stirret spent på ham. Han begynte da med å si: «I dag er dette skriftordet blitt oppfylt mens dere hørte på.» (
Luk 4,17–21 fra Bibel 2011)

Fem elementer i Jesu forkynnelse i Nasaret

Jesus leser fra profeten Jesajas bok (jf. 61,1–2), og deretter overrasker han alle med et særdeles kort «preken». Den består av en eneste setning: «I dag er dette skriftordet blitt oppfylt mens dere hørte på» (vers 21). «Det betyr at for Jesus inneholder dette profetordet det vesentlige av det han ønsker å si om seg selv. Så hver gang vi taler om Jesus bør vi ta etter denne hans første forkynnelse.»

Vi finner fem vesentlig elementer i denne forkynnelsen: glede, befrielse, lys, helbredelse og undring.

1. Glede

Glede er det første elementet. «Herrens Ånd er over meg,
 for han har salvet meg til å forkynne et godt budskap for fattige», sier Jesus (vers 18). «Godt budskap», «gledesbudskap», «evangelium»: «Man kan ikke tale om Jesus uten glede, for troen er en vidunderlig kjærlighetshistorie som vi ønsker å dele.» «Det er trist med en trist kristen», er det blitt sagt.

2. Befrielse

Jesus sier at han er blitt sendt «for å rope ut at fanger skal få frihet» (vers 18). «Det betyr at de som forkynner Gud ikke må bedrive proselyttisme, ikke utøve press på andre.» De må «ikke pålegge byrder, men avlaste; bringe fred, ikke skyldfølelse.» Selvfølgelig trengs det også forsakelse og selvfornektelse når vi følger Jesus – slik det er for alt fint i livet – men Jesu vitner fremhever heller hvor skjønt målet er, snarere enn hvor slitsomt det er å nå det. «Enhver forkynnelse verdig Forløseren må meddele befrielse.»

3. Lys

Jesus sier at han er kommet for at «blinde skal få synet igjen» (jf. vers 18). Før Kristus er det ingen som blir helbredet for blindhet i Bibelen. Dette tegnet ville komme med Messias, var det lovet. «Det dreier seg ikke bare om fysisk syn, men om et lys som får en til å se livet på en ny måte. Det finnes et ‘se dagens lys’, en gjenfødsel som finner sted kun med Jesus.» Kristenlivet begynner jo ved dåpen, som også er blitt kalt «opplysning».

Hvilket lys er det Jesus bringer? Innsikt i at vi er Fars barn i hans Sønn. Til tross for alle våre mangler og feil er vi elsket, uendelig elsket. «Da er ikke livet lenger en vandring i blinde mot et stort intet, nei: Det er ikke spørsmål om skjebne eller hell. Det er ikke noe som avhenger av tilfeldigheter eller stjerner, og heller ikke av helse eller økonomi. Livet avhenger av kjærligheten, av Fars kjærlighet. Han tar seg av oss, sine elskede barn.» Det er vidunderlig å kunne dele dette lyset med andre!

4. Helbredelse

Jesus sier at han er kommet «for å sette undertrykte fri» (vers 18). De «undertrykte» er de som føler seg knuget av sykdom, slit, tungt hjerte, skyldfølelse, feil, laster, synder, … Det som fremfor alt holder oss nede er synden, som intet menneskelig botemiddel kan lege. Den gode nyheten er at synden ikke lenger har det siste ordet. Jesus helbreder oss alltid for vår synd – aldeles gratis. Han ber «alle de som strever og bærer tunge byrder» komme til ham (jf. Matt 11,28). «Å følge noen til møtet med Jesus er å bringe dem til hjertelegen.» Av ham får de kjærtegn over fortiden – tilgivelse. Gud tilgir og glemmer alle våre synder. «Men jeg gjør stadig de samme tingene …» – Det gjør også han: Han tilgir deg, omfavner deg.

5. Undring

Jesus sier at han er kommet for å «rope ut et nådens år fra Herren» (Luk 4,19). Med ham er det intet planlagt, tilrettelagt jubileum; nei, «med Kristus er det slik at den livsfornyende nåde kommer og overrasker oss stadig. Hver dag, og hver time er Kristus selv Jubileet, som nærmer seg deg for å kjærtegne deg, for å tilgi deg. Og forkynnelse av Jesus bør alltid medføre undring over nåden. […] Evangeliet ledsages av en følelse av undring og friskhet, som har et navn: Jesus.»

«Må han hjelpe oss å forkynne ham slik han ønsker ved at vi formidler glede, befrielse, lys, helbredelse og undring

«Et godt budskap for fattige»

Dette «gode budskapet» er «for fattige» (vers 18). La oss huske det, og la oss huske at for å ta imot Herren, trengs «innvendig fattigdom». Vi må gi slipp på våre fordringer om å være selvberget, og la ham berge oss

Hele katekesen som tekst (engelsk, tysk, …) og som video (med engelske kommentarer og amerikansk tegnspråk)

Sammendrag på norsk av de foregående katekesene i denne serien:
1. Kallet til apostolat (Matt 9,9–13)
2. Jesus, forbilde for forkynnelse

27 februari 2023, 09:59