Sök

Josef drømmer Josef drømmer 

Josef: 9. Josef, en mann som «drømmer»

Josefs fire drømmer og hans reaksjon på dem kan fortelle oss noe om «hvordan vi bør forholde oss til Guds åpenbaring».

Vuokko-Helena Caseiro – Vatikanstaten

Før pave Frans’ katekese 26. januar ble den teksten som nevner Josefs tredje og fjerde drømmer lest:

Herrens engel viste seg i en drøm for Josef i Egypt og sa: «Stå opp, ta med deg barnet og barnets mor og dra til Israels land! For de som ville ta livet av barnet, er døde.» Han sto da opp, tok med seg barnet og barnets mor og kom til Israels land. […] Han ble varslet i en drøm og dro til Galilea. Da han kom dit, bosatte han seg i en by som heter Nasaret. (Matt 2,19–23 fra Bibel 2011)

I Bibelen og i kulturer før i tiden tenkte man at Gud gjerne åpenbarte sin vilje gjennom drømmer. «Drømmen symboliserer den enkeltes åndelige liv, det indre rom, som hver av oss er kalt til å pleie og bevare, der Gud åpenbarer seg og ofte taler til oss.» Men inne i oss gjenlyder ikke bare Guds stemme, men også mange andre stemmer. Vi kan høre våre engstelser, forhåpninger, erfaringer og også den ondes stemme som ønsker å bedra oss og forvirre oss. Det er viktig å skjelne Guds stemme blant de andre stemmene. «Josef viser at han evner å dyrke den nødvendige stillhet, og framfor alt å ta de rette avgjørelser ut fra det Ord som Herren retter til ham i hans indre.» Paven så på Josefs fire drømmer «for å forstå hvordan vi bør forholde oss til Guds åpenbaring».

Den første drømmen. Tilsynelatende uløselige situasjoner

I den første drømmen (jf. Matt 1,18–25) hjelper engelen Josef, som nettopp hadde fått vite at Maria var blitt med barn: «Vær ikke redd for å ta Maria hjem til deg som din kone. For barnet som er unnfanget i henne, er av Den hellige ånd. Hun skal føde en sønn, og du skal gi ham navnet Jesus, for han skal frelse sitt folk fra deres synder» (versene 20–21). Og Josef svarer straks: «Da Josef våknet av søvnen, gjorde han som Herrens engel hadde pålagt» (vers 24). Det hender at vi står overfor uforståelige og tilsynelatende uløselige situasjoner. Å be er da å la Herren vise oss hva vi bør gjøre. Bønn kan føre til at vi får øye på en mulig utvei. Herren lar oss aldri bli stående alene med et problem. Han gir oss alltid den hjelp vi trenger for å oss komme videre.

Den andre drømmen. Livsfare

Det er når Jesusbarnets liv kommer i fare at Josef får sin andre drøm. Budskapet er klart: «Stå opp, ta med deg barnet og barnets mor og flykt til Egypt, og bli der til jeg sier fra! For Herodes kommer til å lete etter barnet for å drepe det» (Matt 2,13). Josef adlyder uten å nøle: « Han sto da opp, tok barnet og moren med seg og dro samme natt av sted til Egypt. Der ble han til Herodes var død» (versene 14–15). Når vi selv eller noen av våre kjære er i livsfare, er «bønn å lytte til den stemme som kan avføde i oss det samme mot som i Josef, for ikke å bukke under i vanskelighetene».

Den tredje og den fjerde bønnen. Frykt

I Egypt venter Josef på at Gud skal gi ham et tegn når det er mulig å dra hjem igjen, og nettopp det handler den tredje drømmen om. Engelen forteller ham at de som ville ta livet av barnet selv er døde og befaler ham å dra hjem med Maria og Jesus (jf. Matt 2,19–20). (vers 21). Josef «sto da opp, tok med seg barnet og barnets mor og kom til Israels land» (vers 22). «Men da han fikk høre at Arkelaos var blitt konge i Judea etter sin far Herodes, våget han ikke å slå seg ned der» (vers 22). Her kommer så den fjerde åpenbaringen: «Han ble varslet i en drøm og dro til Galilea. Da han kom dit, bosatte han seg i en by som heter Nasaret» (versene 22–23). «Også frykt er en del av livet, og også den trenger vår bønn.» Men med Guds hjelp er det ikke frykt som bestemmer våre avgjørelser. «Josef føler frykt, men Gud viser ham vei gjennom den. Bønnens kraft bringer lys selv inn i de mørkeste situasjoner.»

Foreldre til barn med problemer

Pavens tanker gikk til alle dem som nedtynget av byrder og verken klarer å håpe eller be, og da spesielt til foreldre med barn som har problemer, det være seg barn med sykdom, barn med en overraskende seksuell legning, barn som sliter på skolen, barn som havner i fengsel. «Ikke bli skremt», ønsket paven å si til disse foreldrene. «Tenk på hvordan Josef løste sine problemer, og be ham om hjelp.»

Bønn og nestekjærlighet

Paven minnet om at bønn alltid er forbundet med kjærlighet. «Kun når vi forbinder bønn med nestekjærlighet […] er i stand til å forstå Herrens budskap. Josef ba, arbeidet og elsket – tre fine ting for foreldre: å be, å arbeide og å elske – og derfor mottok han alltid det nødvendige for å møte livets prøvelser».

Bønn

Paven avsluttet med en bønn:

Hellige Josef,
du som drømmer,
lær oss veien tilbake til det åndelige liv
som det indre sted der Gud åpenbarer seg og frelser oss.
La oss ikke tenke at bønn noensinne er fåfengt;
hjelp hver av oss å svare på Herrens tegn til oss.
Må vår tankegang overstråles av Åndens lys,
må vårt hjerte oppmuntres av hans kraft,
og må han i sin barmhjertighet berge oss fra alt som skremmer.
Amen.

***

Hele katekesen på svensk og på engelsk og andre språk

Sammendrag på norsk av de foregående katekesene i denne serien:
1. Den hellige Josef og hans miljø
2. Josef i frelseshistorien
3. Josef, Marias rettskafne mann
4. Josef, stillhetens mann
5. Josef, en forfulgt og modig migrant
6. Josef, Jesu fosterfar
7. Tømmermannen Josef
8. Josef, en far i ømhet

06 februari 2022, 15:46