Sök

Meteor Meteor 

Josef: 4. Josef, en stillhetens mann

Søk stillheten. «Ett ord har Faderen talt, og det var hans Sønn, og det taler alltid i evig stillhet, og i stillhet må det lyttes til av sjelen.»

Vuokko-Helena Caseiro – Vatikanstaten

Følgende bibeltekst ble lest før pave Frans’ katekese 15. desember:

Den som ikke snubler og feiler med det han sier, er fullkommen og i stand til å holde hele kroppen i tømme. [… Tungen] er en liten kroppsdel, men kan skryte av sin store makt. Ja, en liten ild kan sette den største skog i brann! […] Fra samme munn kommer det både lovprisning og forbannelse. Slik må det ikke være, mine søsken! (Jak 3,2.5.10 fra Bibel 2011)

Stillhet er viktig

Da han innledet katekesen, kom paven i tanker om et inngangsvers som anvendes i juletiden:

Da dyp stillhet lå over jorden,
og natten var midtveis i sitt løp,
kom ditt allmektige ord, Herre,
ned fra himmelens kongestol.

Han skal vokse, jeg skal avta

Det er en god grunn til at Josef aldri sier noe i evangeliene. Med sin taushet bekrefter han det som Augustin uttrykker slik: «Jo mer Ordet vokser i oss, desto mer avtar ordene» (Tale 288, 5). Og døperen Johannes – røsten som «roper i ødemarken: ‘Rydd Herrens vei, gjør hans stier rette!’» (Matt 3,1–3) – sier: «Han skal vokse, jeg skal avta» (Joh 3,30). Vi må altså la Gud tale og selv være stille, vi må gi rom for Jesus, Ordet som ble menneske.

Lyttende stillhet

«Josefs taushet er ikke stumhet; det er en lyttende stillhet, en virksom stillhet, en stillhet som viser hans store indre liv» «Ett ord har Faderen talt, og det var hans Sønn, og det taler alltid i evig stillhet, og i stillhet høres det av sjelen» (Johannes av korset, Dichos de luz y amor, BAC, Madrid, 417, n. 99).

Jesu stillhet

Jesus vokste opp i Marias og Josefs stillhet, og også han søker seg til stillheten (jf. Matt 14,23), og oppfordrer disiplene til å gjøre det samme: «Kom med meg til et øde sted hvor vi kan være alene, og hvil dere litt!» (Mark 6,31).

Kontemplativt liv

Stillhet åpner oss for noe vakkert og viktig, nemlig kontemplativt liv. Men vi vet av erfaring at det ikke er lett å være i stillhet. «Stillhet er litt skremmende, for stillhet krever at vi går inn i oss selv og møter vårt sanne jeg. Mange er redde for stillhet, de prater og prater og prater eller hører på radio, tv, … men de tåler ikke stillhet, for de er redde. Filosofen Pascal sa at ‘All menneskelig ulykkelighet skyldes én eneste ting: ikke å klare å sitte på et rom og være i stillhet’ (Tanker, 139)»

Det er viktig å lære å være i stillhet

Det er mulig å lære å være i stillhet; det er mulig å lære å la Den hellige ånd få slippe til og bringe oss Ordet. Men vi må da kjempe mot bekymringer, fristelser, begjær og forhåpninger, som jo gjør det vanskelig å gjenkjenne Guds stemme.

Uten stillhet kan vår tale bli et farlig våpen: «smiger, praleri, løgn, forbannelse, bakvaskelse». «Mange er drept av skarpe sverd, enda flere av skarpe tunger» (Sir 28,18). Jesus sa det tydelig: Ved å tale ondt om noen, dreper vi (jf. Matt 5,21–22).

Apostelen Jakob

«Tungen har makt over død og liv, de som gjerne bruker den, får smake frukten» heter det allerede i Det gamle testamente (Ordsp 18,21). Med slående bilder videreutvikler apostelen Jakob temaet ordets makt, som er makt til både det gode og til det onde: «Den som ikke snubler og feiler med det han sier, er fullkommen og i stand til å holde hele kroppen i tømme. [… Tungen] er en liten kroppsdel, men kan skryte av sin store makt. […] Med den lovpriser vi vår Herre og Far, og med den forbanner vi menneskene som er skapt i Guds bilde. Fra samme munn kommer det både lovprisning og forbannelse» (Jak 3,2–10).

Stillhet og handling

Josef lærer oss å dyrke stillheten: å gå stadig inn i vårt indre rom og gi Ånden mulighet til å fornye oss, trøste oss, rette på oss. Og når hjertet helbredes, helbredes også vår tunge, våre ord og framfor alt våre valg. Josef forenet faktisk stillhet med handling. Han talte ikke, men handlet. Slik illustrerer han noe som Jesus sa: «Ikke enhver som sier til meg: ‘Herre, Herre!’ skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje» (Matt 7,21).

Bønn

Paven avsluttet med en bønn:

Hellige Josef, stillhetens mann,
du som i evangeliet aldri ytrer ett eneste ord,
lær oss å faste fra fåfengte ord,
og å gjenoppdage verdien av oppbyggende, oppmuntrende, trøstende og støttende ord.
Vær nær dem som lider under sårende ord,
så som bakvaskelser og forbannelser,
og hjelp oss alltid å la handling følge ord.
Amen.

***

Hele katekesen på svensk og på engelsk og andre språk

Sammendrag på norsk av de foregående katekesene i denne serien:
1. Den hellige Josef og hans miljø
2. Josef i frelseshistorien
3. Josef, Marias rettskafne mann

 

20 december 2021, 08:31