Sök

Påven under den allmänna audiensen Påven under den allmänna audiensen  

Hela påvens katekes: Josef 9 - Mannen som drömmer

Under sin allmänna audiens på onsdagen fortsatte påven Franciskus sin trosundervisning om den helige Josef och hans katekes denna morgon fokuserade på Josef som en man som drömmer och de fyra drömmarna evangeliet berättar om. "Josef bad, arbetade och älskade - tre vackra handlingar för föräldrar: att be, arbeta och älska - och av denna anledning fick han alltid ta emot det som var nödvändig", sa påven.

Övers. Charlotta Smeds - Vatikanstaten

Idag skulle jag vilja fokusera på helige Josef som en man som drömmer. I Bibeln, liksom i forntida folkkulturer, ansågs drömmar vara ett sätt genom vilket Gud uppenbarade sig. Drömmen symboliserar det andliga livet hos var och en av oss, det inre utrymmet, som var och en är kallad att odla och skydda, där Gud uppenbarar sig och talar till oss.

Men vi måste tillägga att inom var och en av oss finns inte bara Guds röst: det finns många andra röster. Till exempel våra rädslors röster, rösterna från tidigare erfarenheter, förhoppningarnas röster; och där finns också den ondes röst som vill lura och förvirra oss. Det är därför viktigt att kunna känna igen Guds röst mitt bland andra röster. Josef visar att han vet hur man odlar den nödvändiga tystnaden och framför allt hur man fattar de rätta besluten inför det Ord som Herren riktar till hans inre. Det kommer att göra oss gott att i dag reflektera över de fyra drömmarna som evangeliet berättar om och som har Josef som huvudperson, för att förstå hur vi ska förhålla oss till Guds uppenbarelse. Evangeliet berättar om Josefs fyra drömmar.

Josefs första dröm

I den första drömmen (jfr Matt 1:18-25) hjälper ängeln Josef att lösa det drama han upplever när han får höra om Marias graviditet: "Josef, Davids son, var inte rädd för att föra hem Maria som hustru, ty barnet i henne har blivit till genom helig ande. Hon skall föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus, ty han skall frälsa sitt folk från deras synder" (v. 20-21). Och hans svar var omedelbart: "När Josef vaknade gjorde han som Herrens ängel hade befallt och förde hem sin trolovade" (v. 24). Många gånger ställer livet oss inför situationer som vi inte förstår och som inte verkar ha en lösning. Att be, i dessa ögonblick, är att låta Herren visa oss det rätta att göra. Det är väldigt ofta bönen som ger oss intuitionen om vägen ut, hur vi ska lösa situationen. Kära bröder och systrar, Herren tillåter aldrig ett problem utan att också ge oss den nödvändiga hjälpen för att bemöta det. Han kastar oss inte i ugnen ensam. Han kastar oss inte till rovdjuren. Nej. När Herren visar oss ett problem, ger han oss alltid intuitionen, hjälpen och sin närvaro, för att komma ur det, för att lösa det.

Josefs andra dröm

Josefs får sin andra dröm när Jesusbarnets liv är i fara. Budskapet är tydligt: ​​"Stig upp och ta med dig barnet och hans mor och fly till Egypten och stanna där tills jag säger till dig, ty Herodes kommer att söka efter barnet för att döda det" (Matt 2:13). Josef lyder utan att tveka: " Josef steg upp och tog om natten med sig barnet och hans mor och begav sig till Egypten, och där stannade han tills Herodes hade dött" (v. 14-15). Under livet upplever vi alla faror som hotar oss eller dem vi älskar. I dessa situationer är att be att lyssna till rösten som kan väcka Josefs mod i oss, att möta svårigheter utan att ge efter.

Tredje och fjärde drömmen

I Egypten väntar Josef på tecknet från Gud för att kunna återvända hem; och detta får han i den tredje drömmen. Ängeln avslöjar för honom att de som ville döda barnet är döda och uppmanar honom att lämna med Maria och Jesus och återvända till sitt hemland (jfr Mt 2:19-20). Josef "steg upp och tog med sig barnet och hans mor och flyttade tillbaka till Israels land" (v. 21). Men just under hemresan, "när han hörde att Archelaos var kung i Judeen efter sin far Herodes vågade han inte återvända dit" (v. 22). Här är den fjärde uppenbarelsen: "I en dröm blev han tillsagd att dra sig undan till Galileen, och där bosatte han sig i en stad som heter Nasaret" (v. 22-23). Rädsla är en del av livet och även den behöver vår bön. Gud lovar oss inte att vi aldrig ska vara rädda, men att, med hans hjälp, kommer inte rädsla att vara kriteriet för våra beslut. Josef upplever rädsla, men Gud vägleder honom genom den. Bönens kraft upplyser mörka situationer.

Föräldrars smärtfyllda utmaningar

Jag tänker i detta ögonblick på de många människor som är krossade av livets tyngd och inte längre kan hoppas eller be. Må helige Joseph hjälpa dem att öppna upp för dialogen med Gud, för att återupptäcka ljus, styrka och frid. Jag tänker också på föräldrar inför sina barns problem. Barn med sjukdomar, sjuka barn, de med bestående sjukdomar: den stora smärta de upplever. Föräldrar som ser olika sexuella läggningar hos sina barn; hur de hanterar detta och hjälper barnen och inte gömmer sig bakom en fördömande attityd. Föräldrar som ser sina barn dö, av en sjukdom eller värre – vi läser om det varje dag i tidningarna – barn som gör bus och hamnar i en bilolycka. Föräldrar som ser sina barn inte klara sig i skolan och inte vet hur de ska göra... Så många problem för föräldrarna. Låt oss reflektera över hur vi kan hjälpa dem. Till dessa föräldrar säger jag: var inte rädda. Ja, det finns smärta. Mycket. Men tänk på det hur Josef löste problemen och be Josef om hjälp. Fördöm aldrig ett barn. Det berörde mig alltid – när jag var på bussen i Buenos Aires och passerade fängelset – att se personer stå i kö för att besöka fångarna. Mödrarna i kön gjorde mig så berörd: när de ställdes inför problemet med en son som gjorde ett misstag, och satt i fängelse, övergav de inte honom, de bar förnedringen och stannade med honom. Detta mod; modet att vara pappa och mamma som alltid vägleder sina barn alltid. Vi ber Herren ge alla fäder och mödrar detta mod som han gav Josef. Och be att Herren ska hjälpa oss i dessa ögonblick.

Bön och kärlek sammanlänkade

Att be är dock aldrig en abstrakt eller intim gest, som dessa mer gnostiska än kristna spiritualistiska rörelser vill göra bönen till. Nej, det är det inte. Bön är alltid oupplösligt kopplad till kärlek. Först när vi förenar kärlek med bönen, kärleken till sina barn som jag just nämnde eller kärleken till sin nästa, kan vi förstå Herrens budskap. Josef bad, arbetade och älskade - tre vackra handlingar för föräldrar: att be, arbeta och älska - och av denna anledning fick han alltid ta emot det som var nödvändigt för att bemöta livets prövningar. Låt oss anförtro oss åt honom och hans förbön.

Helige Josef, du är en man som drömmer,

lär oss att återfinna det andliga livet

som den inre plats där Gud uppenbarar sig och räddar oss.

Befria oss från tanken att det är meningslöst att be;

hjälp var och en av oss att svara på det Herren visar på.

Må våra resonemang utstråla Andens ljus,

vårt hjärta uppmuntras av hans styrka

och vår rädsla räddas av hans nåd. Amen 

28 januari 2022, 20:47