Sök

«Oppstandelsen». Detalj av billedvev i Vatikanmuseene «Oppstandelsen». Detalj av billedvev i Vatikanmuseene 

Josef: 11. Josef, vernehelgen for en god død

Vi skal alle gjennom «dødens mørke port». Om vi tror på oppstandelsen, kan vi gi døden en positiv rolle.

Vuokko-Helena Caseiro – Vatikanstaten

Før pave Frans’ katekese onsdag 9. februar ble følgende bibeltekst lest:

Så våk da! For dere vet ikke hvilken dag deres Herre kommer. […] Hvem er da den tro og kloke tjeneren som herren har satt over de andre tjenerne for å gi dem mat i rett tid? Lykkelig er den tjeneren som herren finner i arbeid med dette når han kommer tilbake! Sannelig, jeg sier dere: Herren skal sette ham over alt han eier. (Matt 24,42.45–47 fra Bibel 2011)

Den hellige Josef regnes som vernehelgen for en god død. Denne andaktsformen oppstod ut fra tanken om at Josef må ha dødd med jomfru Maria og Jesus ved sin side, en gang før Jesus forlot Nasaret.

Pave Benedikt XV, som oppmuntret spesielt til denne andaktsformen, skrev: «Gjennom Josef går vi rett til Maria, og gjennom Maria, til opphavet for all hellighet, som er Jesus» (jf. Bonum sane).

Alle skal vi dø

Døden er stadig like aktuell. Det har pandemien minnet oss om. Også emerituspaven har gitt oss en påminnelse. For få dager siden skrev han at han snart skal gå gjennom dødens mørke port.

«Men likevel prøver vi på alle måter å få bort tanken på vår endelighet. Vi lurer oss selv til å tro at vi kan frata døden dens makt og forjage frykten. Men kristentro er ikke et middel til å fordrive dødsangst, snarere hjelper den oss å møte frykten.»

Én visshet: Kristi oppstandelse

«Når det blir forkynt at Kristus er stått opp fra de døde, hvordan kan noen blant dere da si at det ikke finnes noen oppstandelse fra de døde? For hvis de døde ikke står opp, er heller ikke Kristus stått opp. Men er ikke Kristus stått opp, da er vårt budskap tomt, og deres tro er også tom» (1 Kor 15,12–14).

Vi har én visshet: Kristus har stått opp fra de døde og lever iblant oss. Hans oppstandelse kaster virkelig lys over dødens mysterium.

Gi døden en positiv rolle

Tro på oppstandelsen gjør det mulig å holde ut tanken på døden. Dessuten gjør den det mulig for oss å gi døden en positiv rolle. «Å betrakte døden i lys av Kristi mysterium hjelper oss å se hele livet med nye øyne.» Hva er vitsen med å samle opp haugevis av penger? Det vi må samle på er nestekjærlighet. Hva er vitsen med å krangle – når vi må dø? Stilt overfor døden er det mange spørsmål som får sin rette proporsjon. «Det er godt å dø forsonet, uten nag og uten anger.»

Nei til terapeutisk trass. Ja til god pleie helt inntil døden

Vi kan ikke unngå døden, og når vi har gitt all den pleie som kan gis, bør vi la døende mennesker få dø i fred. «Terapeutisk trass» ville være umoralsk (jf. KKK 2278).

Vi må hjelpe alle døende til en menneskelig og god død; smertelindring kan være til stor hjelp. Men vi må aldri drepe, aldri hjelpe noen å begå selvmord. «Livet er en rettighet; det er ikke døden, som må godtas, ikke påføres.»

«I vår dødstime»

Må den hellige Josef hjelpe oss å leve med dødens mysterium. «For et kristenmenneske er den gode død en erfaring av Guds barmhjertighet, som er innen rekkevidde også i livets siste stund.» Også i «Hill deg Maria» ber vi om nærhet «i vår dødstime». Katekesen ble avsluttet med en «Hill deg, Maria» for dem som nå går gjennom dødens mørke port og for deres familier, som er rammet av sorg.

***

Hele katekesen på svensk og på engelsk og andre språk

Sammendrag på norsk av de foregående katekesene i denne serien:
1. Den hellige Josef og hans miljø
2. Josef i frelseshistorien
3. Josef, Marias rettskafne mann
4. Josef, stillhetens mann
5. Josef, en forfulgt og modig migrant
6. Josef, Jesu fosterfar
7. Tømmermannen Josef
8. Josef, en far i ømhet
9. Josef, en mann som «drømmer»
10. Josef og de helliges samfunn

***

Se også:
En samtale om dødshjelp. Den katolske kirkes syn
Omsorg for livet. Hyrdebrev fra de nordiske katolske biskopene om behandling og pleie i livets siste fase

19 februari 2022, 11:28