Sök

Påven firar mässan i Sankta Martas kapell Påven firar mässan i Sankta Martas kapell   (Vatican Media)

Påven Franciskus: Jesus betalar för banketten med sitt liv - tacka inte nej

Guds rike beskrivs ofta som en fest. Jesus inbjuder oss att fira med honom, men, undrar påven, hur många gånger hittar vi inte på ursäkter för att tacka nej?

Charlotta Smeds - Vatikanstaten 

Under sin mässa i Sankta Martas kapell på tisdagen talde påven om att tacka nej till Jesu inbjudan. Läsningen från dagens evangelium är hämtad ur Lukas 14:e kapitel, och berättar om hur fariséerna bjöd Jesus till en bankett. I gårdagens evangelium läser vi om Jesu uppmaning vid det tillfället att inte vara beräknande när man bjuder in gäster, utan bjuda de som inte kan gengälda.  

Ursäkta sig ett artigt sätt att vägra

I dagens läsning utbrister en middagsgäst: ”Salig den som får vara med om måltiden i Guds rike.”

Då berättar Jesus om en man som ordnar en fest och bjöd in många gäster. Hans tjänare säger till gästerna: "Välkomna, allt är färdigt.” Men alla börjar ursäkta sig för att av olika anledningar inte komma. 

Att ursäkta sig är ett artigt sätt att vägra på, sa påven. En artig vägran. Då skickar mannen sin tjänare ut på gatan för att hämta de fattiga, de sjuka, de lama, de blinda och låt de komma till festen. Evangeliepassagen slutar med ett andra avslaget, men den här gången kommer det från Jesus: ”Jag säger er att ingen av alla dem som först blev bjudna skall få vara med på min fest.” (Luk 14,24).

Om någon vägrar Jesu inbjudan, väntar Han - Han ger en andra chans, kanske en tredje, en fjärde, en femte ... Men i slutändan vägrar Han i sin tur."

Och denna vägran måste få oss att tänka på oss själva, när Jesus kallar oss. Han kallar oss för att fira med honom, att vara nära honom, för att förändra våra liv. Tänk på att han letar efter sina närmaste vänner och de vägrar hans sällskap! Hur ofta hör vi inte Jesu uppmana oss att gå till honom, att göra något gott, att be, att träffa honom och så säger vi: "Ursäkta Herren, jag är upptagen, jag har inte tid. Imorgon kan jag inte heller... ". Och Jesus är kvar där.

Hur ofta hittar vi på ursäkter till Jesus

Var och en av oss bör tänka efter, sa påven, på de många gånger som vi har känt den Helige Andes inspiration att göra något gott, eller för att be, att förändra livet. Men ständigt hittar vi på ursäketer för att undvika det.

Jesus är god, men Han är även rättvis

Påven Franciskus sa att de som kommer in i himmelriket är de som inte har avvisat Jesus eller som han har avvisat. Och till de som svarar att Jesus är god och förlåter alla understryker påven:

"Ja, Han är god, Han är barmhärtigt - Han är barmhärtigt, men även rättvis. Och om du stänger ditt hjärtas dörr inifrån, kan Han inte öppna det, för Han är väldigt respektfull för vårt hjärta. Att vägra ta emot Jesu inbjudan är att stänga dörren inifrån och då kan han inte komma in. Ingen av oss tänker på detta när vi avvisar Jesus, att vi stänger dörren för Jesus inifrån.”

Jesus betalade för festen med sitt liv

Påven nämner ytterligare ett element angående banketten Jesus inbjuder oss till. Vem betalar för den?

Det är Jesus! Aposteln Paulus påminner i den första läsningen om vem som betalar räkningen för festen. Jesus ”avstod från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors.

Jesus betalade för festen med sitt liv, sa påven. Och vi ursäktar oss att vi inte har tid att komma. Må Herren ge oss nåden att förstå detta mysterium om hjärtats hårdhet och avvisande envishet, och ge oss nåden att gråta.

06 november 2018, 17:15
Läs allt >