Sök

Åpne hender Åpne hender 

Angelus: Om tilgivelse

Gud tilgir oss gjerne alt – aldeles gratis, uten betaling. Vi kan overhodet ikke betale hans tilgivelse. Men etterligne ham, det både kan og bør vi, for «tilgivelse er en grunnforutsetning for kristne».

Oversatt av Vuokko-Helena Caseiro – Vatikanstaten

Søndag 17. september var evangelieteksten fra Matteusevangeliet:

Da gikk Peter til ham og spurte: «Herre, hvor mange ganger skal min bror kunne synde mot meg og jeg likevel tilgi ham? Så mange som sju?» «Ikke sju ganger», svarte Jesus, «men jeg sier deg: sytti ganger sju! Derfor kan himmelriket sammenlignes med en konge som ville gjøre opp regnskapet med tjenerne sine. Da han tok fatt på oppgjøret, ble en ført fram som skyldte ham ti tusen talenter. […] (Matt 18,21–35 fra Bibel 2011)

Her følger alt det paven sa før angelusbønnen:

Kjære brødre og søstre, god dag!

Dagens evangelium forteller oss om tilgivelse (jf. Matt 18,21–35). Peter spør Jesus: «Herre, hvor mange ganger skal min bror kunne synde mot meg og jeg likevel tilgi ham? Så mange som sju?» (vers 21).

Tilgi alt, tilgi alltid

I Bibelen angir tallet sju fullstendighet; så Peter er veldig storsinnet i de antagelsene han legger til grunn for sitt spørsmål. Men Jesus går videre og svarer: «Ikke sju ganger, men jeg sier deg: sytti ganger sju!» (vers 22).

Så han sier at man skal tilgi uten beregning, at allting alltid bør tilgis! Akkurat slik Gud gjør med oss, og slik de som meddeler Guds tilgivelse er kalt til å gjøre: alltid å tilgi. Dette gjentar jeg til prester, til skriftefedre: Tilgi alltid, slik Gud gjør.

Lignelsen om den ubarmhjertige tjeneren

Jesus anskueliggjør så denne virkeligheten med en lignelse. Også den har med tall å gjøre. Etter å ha blitt bønnfalt om det, tilgir en konge tjeneren sin en gjeld på ti tusen talenter: en overdreven sum, enorm, et sted mellom to hundre og fem hundre tonn sølv! En gjeld som var umulig å betale, selv ikke om man jobbet hele livet. Men denne Herren, som minner oss om vår Far, ettergir den av «inderlig medfølelse» (vers 27). – Dette er Guds hjerte, han tilgir alltid, for han er medfølende. La oss ikke glemme hvordan Gud er: Han er nær, medfølende og øm; dette er Guds væremåte. – Men denne tjeneren, som har fått ettergitt sin gjeld, viser så ingen medfølelse overfor en medtjener, som skylder ham hundre denarer. Også dette er en anselig sum, tilsvarende omtrent tre månedslønner – det koster å tilgi hverandre! – men på ingen måte sammenlignbar med den forrige summen, som Herren hadde ettergitt.

Vi kan ikke betale Guds tilgivelse. Men vi kan etterligne den.

Jesu budskap er klart: Guds tilgivelse er umåtelig, den overgår alle mål. Det er slik han er, han handler av kjærlighet og av gavmildhet. Gud kan ikke kjøpes, Gud er gratis, han er ren gavmildhet. Vi kan ikke betale ham, men når vi tilgir en bror eller søster, etterligner vi ham. Tilgivelse er altså ikke en god gjerning, som man kan gjøre eller la være gjøre; tilgivelse er en grunnforutsetning for kristne. Hver av oss er et tilgitt menneske. La oss ikke glemme det! Vi er tilgitt, Gud ga sitt liv for oss, og på ingen måte kan vi godtgjøre hans barmhjertighet, som han aldri trekker tilbake fra sitt hjerte. Men ved å svare på hans gavmildhet, det vil si ved å tilgi hverandre, kan vi vitne om ham og så nytt liv rundt oss. For utenfor tilgivelse er det ikke noe håp, utenfor tilgivelse er det ingen fred. Tilgivelse er oksygenet som renser luften for hat; tilgivelse er motgiften mot giftig nag; det uskadeliggjør sinne og helbreder mange hjertesykdommer som sirkulerer i samfunnet.

Spørsmål

Så la oss spørre oss selv: Tror jeg at jeg har mottatt umåtelig tilgivelse i gave fra Gud? Kjenner jeg gleden over å vite at han alltid er klar til å tilgi meg når jeg faller – selv når andre ikke gjør det, selv når jeg ikke klarer å tilgi meg selv? Han tilgir: Tror jeg at han tilgir? Og videre: Kan jeg så tilgi dem som har gjort noe galt mot oss? I denne sammenhengen vil jeg foreslå en liten øvelse for dere: La oss nå, hver av oss, prøve å tenke på et menneske som har såret oss og be Herren om styrke til å tilgi vedkommende. Og la oss tilgi dette mennesket av kjærlighet til Herren: Brødre og søstre, dette vil gjøre oss godt, det vil igjen bli fred i våre hjerter!

Bønn

Måtte Maria, Barmhjertighetens mor, hjelpe oss å ta imot Guds nåde og å tilgi hverandre.

Angelus med engelske kommentarer og amerikansk tegnspråk
18 september 2023, 08:41