Sök

Paulus' omvendelse. Bilde av Fra Angelico. Paulus' omvendelse. Bilde av Fra Angelico. 

Evangeliseringsiver. 9. Vitner: Paulus. 1

I Paulus har vi et stjerneeksempel på evangeliseringsiver.

Vuokko-Helena Caseiro – Vatikanstaten

Før katekesen 29. mars ble det lest fra Paulus’ brev til galaterne:

Menighetene i Judea, de som er i Kristus, kjente ikke meg personlig. De hadde bare hørt at det ble sagt: Han som før forfulgte oss, forkynner nå selv den troen han prøvde å utrydde. Og de lovpriste Gud på grunn av meg. (Gal 1,22–24 fra Bibel 2011)

Paulus’ iver og lidenskap

Allerede før omvendelsen brant Paulus sterkt av iver – for jødedommen, for Moseloven, for «overleveringene fra fedrene» (Gal 1,14). Etter omvendelsen er det Kristus og Kristi evangelium som blir hans lidenskap.

Møtet med Herren forvandlet hele Paulus. «Paulus’ menneskelighet, hans lidenskap for Gud og Guds ære blir ikke tilintetgjort, men forvandlet, ‘omvendt’ av Den hellige ånd. – Den eneste som kan endre våre hjerter er Den hellige ånd. – Slik er det for alt i livet hans. Akkurat som det skjer i eukaristien: Brødet og vinen forsvinner ikke, men blir Kristi legeme og blod. Paulus’ iver blir værende, men blir til iver for Kristus. – Mening og retning endres, men iveren er den samme. – Herren tjener vi med vår menneskelighet, med våre fortrinn og våre særlige kjennetegn, men det som endrer alt er ingen idé, men selve livet, slik Paulus selv sier det: «Den som er i Kristus, er en ny skapning. Det gamle er borte, se, det nye er blitt til!» (2 Kor 5,17).

Søk Jesus!

«Det er ikke mengden av kunnskap som metter og tilfredsstiller sjelen, men innlevelsen og smaken av tingen innenifra», siterte paven (Åndelige øvelser, Anmerkning 2, Pilegrimens beretning & Åndelige øvelser, oversatt av Ingvild Røsok, utgitt på St. Olav forlag)

Teoretisk forståelse og studier er viktig, men erfaring med «fall og oppstandelse» er helt uunnværlig. Slik erfaring fikk Paulus, og det var det som forvandlet hans iver.

«Hver av oss kan tenke over følgende: ‘Er jeg religiøs?’ – ‘Fint!’ – ‘Ber jeg?’ – ‘Ja.’ – ‘Prøver jeg å holde budene?’ – ‘Ja.’ – ‘Men hvor er Jesus i ditt liv?’ – ‘Å, nei, jeg gjør det som Kirken bestemmer.’ Men hvor er Jesus? Har du møtt Jesus? Har du snakket med Jesus? Åpner du evangeliet, snakker du med Jesus, husker du hvem Jesus er? Dette er noe som gjerne mangler oss. En kristendom ikke uten Jesus, vil jeg si, men med en abstrakt Jesus.»

Når vi søker Jesus, vil det være han som driver oss framover. «Kristi kjærlighet tvinger oss», skriver Paulus (2 Kor 5,14).

Paulus: fra selvtilstrekkelighet til kjærlighet

Paven ønsket å påpeke enda en ting: Så lenge Paulus anså seg selv som rettferdig, mente han å ha rett til å forfølge, fengsle og drepe. Først etter omvendelsen får han øynene opp for virkeligheten (jf. 1 Tim 1,13) og først da blir han i stand til virkelig å elske andre og gjøre godt. Han kan ikke «brenne inne med» det han har fått; han føler at han ikke kan og vil annet enn å forkynne Jesus, snakke om Jesus og hjelpe folk.

Hele katekesen som tekst (engelsk, tysk, …) og som video (med engelske kommentarer)

Sammendrag på norsk av de foregående katekesene i denne serien:
1. Kallet til apostolat (Matt 9,9–13)
2. Jesus, forbilde for forkynnelse
3. Jesus, læremester i forkynnelse
4. Det første apostolatet
5. Hovedpersonen i forkynnelsen: Den hellige ånd
6. Det annet vatikankonsil. Evangelisering som kirkelig tjeneste
7. Det annet vatikankonsil. Å være apostler i en apostolisk Kirke
8. Første evangeliseringsmåte: vitnesbyrd (jf. Evangelii nuntiandi)

14 april 2023, 08:32