Sök

«Han er lik et tre plantet ved rennende vann …» (Sal 1,3) «Han er lik et tre plantet ved rennende vann …» (Sal 1,3) 

Angelus: Vil han da finne troen på jorden?

«Når Menneskesønnen kommer, vil han da finne troen på jorden?» Be alltid, gjerne ved hjelp av skuddbønner, for stadig å være i Gud.

Oversatt av Vuokko-Helena Caseiro – Vatikanstaten

Evangelieteksten var om enken og dommeren, «en lignelse om at de alltid skulle be og ikke miste motet». Lignelsen slutter slik:

[…] «Skulle ikke da Gud hjelpe sine utvalgte til deres rett, de som roper til ham dag og natt? Er han sen til å hjelpe dem? Jeg sier dere: Han skal sørge for at de får sin rett, og det snart. Men når Menneskesønnen kommer, vil han da finne troen på jorden?» (Luk 18,1–8 fra Bibel 2011)

Hvis Menneskesønnen kom i dag …

Kjære brødre og søstre, god dag!

Dagens evangelium slutter med et bekymringsfullt spørsmål fra Jesus: «Når Menneskesønnen kommer, vil han da finne troen på jorden?» Det er som om han sa: Når jeg kommer ved tidens ende – men også nå, i dette øyeblikk i livet, kan vi tenke oss – vil jeg da finne litt tro i dere, i deres verden? Det er et alvorlig spørsmål. La oss forestille oss at Herren kom hit til jorden i dag: Han ville dessverre få se mange kriger, mye fattigdom, mange ulikheter, og samtidig også store tekniske nyvinninger, moderne fremkomstmidler og folk som alltid har det travelt, som aldri stopper opp. Men ville han finne noen som vier ham tid og kjærlighet, som setter ham først? Og la oss framfor alt spørre: Hva ville han finne i meg, i mitt liv, i mitt hjerte, om han kom i dag? Hvilke prioriteringer ville han se i mitt liv?

Troen trenger å vannes med bønn

Vi konsentrerer oss ofte om mange presserende, men unødvendige ting. Vi gjør oss strev og uro med mange sekundære saker; og kan hende forsømmer vi det som teller mest og lar vår kjærlighet til Gud gradvis bli kald. I dag tilbyr Jesus oss midlet for å varme opp en tro som er blitt lunken. Og hva er midlet? Bønn. Bønn er troens medisin, sjelens styrkedrikk. Men det må være en standhaftig bønn. Om vi skal gjennomgå en kur for å bli bedre, er det viktig å følge den godt, ta medisin på riktig måte og til riktig tid, med standhaftighet og regelmessighet. Dette er nødvendig i alle ting i livet. La oss tenke på en plante, som vi har stående hjemme: Vi må vanne den daglig, med standhaftighet; vi kan ikke først nærmest drukne den og så la den bli stående uten vann i ukevis! Og enda mer viktig er dette når det gjelder bønn: Det er ikke mulig å leve bare av tidvise sterke øyeblikk og intense møter for så «å gå i dvale». Da tørker troen bort. Det er nødvendig med bønnens daglige vann, det er nødvendig med tid viet Gud, slik at han kan tre inn i vår tid, inn i vår historie; stadig nye stunder når vi åpner vårt hjerte for ham, slik at han kan øse sin kjærlighet, fred, glede, kraft og håp over oss – altså gi næring til vår tro.

Skuddbønner og evangelium

Derfor sier Jesus i dag til sine disipler – til alle, ikke bare til noen! – «at de alltid skal be og ikke miste motet» (jf. vers 1). «Men», man kan innvende, «hvordan kan jeg gjøre det? Jeg bor ikke i et kloster, jeg har liten tid til å be.» Dette er en reell vanskelighet, og kanskje kan man søke hjelp i en vis åndelig praksis, som er gått litt i glemmeboken nå for tiden, men som våre eldre, især bestemødre, kjenner godt: såkalte skuddbønner. Navnet er litt foreldet, men det er en god ting i seg selv. Hva dreier det seg om? Meget korte bønner, lette å lære utenat, som vi kan gjenta ofte i løpet av dagen, mens vi holder på med det og det andre, for stadig å være samstemt med Herren. La oss ta noen eksempler. Straks vi våkner, kan vi si: «Herre, jeg takker deg for denne dagen og skjenker den til deg»: Dette er en liten bønn. Før vi tar fatt på noe, kan vi gjenta: «Kom, Hellige ånd!» Og innimellom kan vi be slik: «Jesus, jeg stoler på deg. Jesus, jeg elsker deg.» Små bønner, men de holder oss i kontakt med Herren. Hvor ofte sender vi vel ikke tekstmeldinger til mennesker som vi er glade i! La oss gjøre det også med Herren, for at vårt hjerte skal forbli forbundet med ham. Og la oss ikke glemme å lese hans svar. Herren svarer alltid. Hvor finner vi svarene? I evangeliet, som vi alltid bør ha innen rekkevidde og åpne noen ganger hver dag, for å motta et Livets ord, som er rettet til oss.

Og la oss igjen vende tilbake til det rådet som jeg har gitt mange ganger: Ha med dere et lite evangelium i lommeformat, i lommen eller i ryggsekken. Når dere så har litt tid, åpne det og les noe, og Herren vil svare.

Bønn

Må jomfru Maria, en trofast lytter, lære oss kunsten å be alltid, uten å miste motet.

***

Skuddbønner fra En liten katolsk bønnebok (St. Olav forlag, side 17):

Herre Jesus Kristus, miskunn deg over meg, en synder.

Kom Hellige Ånd!

Herre, gi oss større tro!

Min Herre og min Gud!

Far, la ikke min, men din vilje skje.

Alt for deg, Jesu hellige Hjerte!

Jesus, mild og ydmyk av hjerte, gjør mitt hjerte likt ditt hjerte.

Fader vår, du som er i Himmelen, ved din Sønn, Jesus Kristus, send oss den Hellige Ånd.

Jesus, jeg stoler på deg!

17 oktober 2022, 08:52