Sök

Jesus hos Marta og Maria Jesus hos Marta og Maria  (©Refocus Photography - stock.adobe.com)

Angelus: Velg den gode del

Hopper du rett ut i en ny dag? Gjør heller som Maria, Martas og Lasarus’ søster: Begynn med å lytte til Guds Ord. Prøv å la det lyde i deg hele dagen.

Oversatt av Vuokko-Helena Caseiro – Vatikanstaten

Søndag 17. juli leste vi om Jesu besøk hos Marta og Maria:

Da de dro videre, kom han til en landsby der en kvinne som het Marta, tok imot ham. Hun hadde en søster som het Maria, og Maria satte seg ned ved Herrens føtter og lyttet til hans ord. Men Marta var travelt opptatt med alt som skulle stelles i stand. Hun kom bort til dem og sa: «Herre, bryr du deg ikke om at min søster lar meg gjøre alt arbeidet alene? Si til henne at hun skal hjelpe meg.» Men Herren svarte henne: «Marta, Marta! Du gjør deg strev og uro med mange ting. Men ett er nødvendig. Maria har valgt den gode del, og den skal ikke tas fra henne.» (Luk 10,38–42 fra Bibel 2011)

Her følger alt det paven sa før angelusbønnen:

Marta strever. Maria lytter.

Kjære brødre og søstre, god dag!

Denne søndagen gir evangeliet oss et livlig bilde fra hjemmet til Marta og Maria, de to søstrene som tar imot Jesus (jf. Luk 10,38–42). Maria setter straks i gang med alt som må til for å ta imot gjestene, mens Maria setter seg ned ved Herrens føtter for lytte til ham. Da henvender Marta seg til Mesteren og ber ham si til Maria at hun skal hjelpe til. Martas klage virker slett ikke upassende; vi er tilbøyelige til å gi henne medhold. Likevel svarer Jesus henne slik: «Marta, Marta! Du gjør deg strev og uro med mange ting. Men ett er nødvendig. Maria har valgt den gode del, og den skal ikke tas fra henne» (Luk 10,41–42). Det er et svar som overrasker oss. Men Jesus endevender ofte vår tenkemåte. Så la oss spørre oss hvorfor Herren sier at Marias holdning er å foretrekke, selv om han setter pris på Martas sjenerøse omsorg.

Hva er «den gode del»?

Martas «filosofi» later til å være: først forpliktelser, så fornøyelser. Gjestfrihet består jo ikke av vakre ord, men krever at man ruller opp ermene, at man gjør seg umak med alt som trengs for at gjesten skal føle seg velkommen. Dette vet Jesus meget godt. Og han anerkjenner jo Martas innsats. Men han ønsker å få henne til å forstå at det finnes en ny prioritetsrekkefølge, ulik den hun har fulgt hittil. Maria erkjenner intuitivt at «den gode del» eksisterer, og at den må komme først. Alt annet følger av den, likesom vann strømmer fra en kilde. Vi spør oss da: Hva er «den gode del»? Det er å lytte til Jesu ord. Evangeliet sier: «Maria satte seg ned ved Herrens føtter og lyttet til hans ord» (vers 39). Legg merke til at hun ikke stod og lyttet mens hun holdt på med noe annet, men at hun hadde satt seg ved Jesu føtter. Hun hadde forstått at denne gjesten ikke var som andre gjester. Ved første blikk later det til at han var kommet for å motta, for han trenger mat og husrom. Men i virkeligheten er Mesteren kommet for å gi seg selv til oss, ved hjelp av sitt ord.

Stopp og lytt

Jesu ord er ikke abstrakt, det er en lære som rører ved og former vårt liv, som endrer det, som befrir det fra det ondes ugjennomskinnelighet, som tilfredsstiller oss og inngir oss en varig glede: Det er den gode del. Derfor lar Maria det komme først: Hun stopper og lytter. Resten vil komme senere. Praktisk innsats fratas dermed ikke sin verdi, men den må ikke komme først, men velle fram som en følge av at vi lytter til Jesu ord, den må besjeles av hans Ånd. Ellers går vår innsats ikke annet enn strev og uro med mange ting, den er ufruktbar aktivisme.

La Jesu ord slå an tonen for dagen

Brødre og søstre, la oss dra nytte av ferietiden for å stoppe og lytte til Jesus. Nå for tiden blir det stadig vanskeligere å finne fristunder til meditasjon. Mange mennesker har en frenetisk og utmattende abeidsrytme. Sommeren kan være verdifull også når det gjelder å åpne evangeliet og lese det sakte, uten hastverk, ett lite stykke av evangeliet hver dag. Det lar oss komme inn i Jesu dynamikk. La disse evangeliesidene utfordre oss , og la oss spørre oss selv hvordan hvordan det det går med vårt liv, med mitt liv, om det er i samklang med det Jesus sier, eller ikke. Blant annet kan vi spørre oss: Når jeg tar fatt på en ny dag, kaster jeg meg da hodestups i mine gjøremål, eller søker jeg først inspirasjon i Guds ord? Det hender at vi starter dagene automatisk, at vi setter i gang å gjøre ting … som høns. Nei. Vi må begynne dagene med framfor alt å se på Herren, med å ta hans Ord. Det trenger ikke være langt, men det må inspirere den dagen. Om vi tar med oss et av Jesu ord når vi går ut om morgenen, vil det ordet sikkert slå an tonen for den dagen, og det har makt til å orientere våre handlinger etter det Herren vil.

Bønn

Må jomfru Maria lære oss å velge den gode del, som aldri vil bli tatt fra oss.

***

Etter angelusbønnen snakket paven blant annet om sin nær forestående reise til Canada.

18 juli 2022, 08:13