Sök

Paavi Franciscus: rukoile kärsivällisyyttä sietää hankalia ihmisiä Paavi Franciscus: rukoile kärsivällisyyttä sietää hankalia ihmisiä  (Vatican Media)

Paavi Franciscus: rukoile kärsivällisyyttä sietää hankalia ihmisiä

Paavi Franciscus puhui keskiviikon yleisaudienssissa kärsivällisyyden merkityksestä. Hän opetti, että kärsivällisyys (patience) juontuu samasta juuresta, kuin kärsimyskertomus (passion). Lukuisat äidit, isät, työtoverit, lääkärit ja sairaanhoitajat harjoittavat päivittäin pyhää kärsivällisyyttä, he tuovat armollisuutta maailmaan, paavi opetti.

Juho Sankamo

Kärsivällisesti kärsimyskertomuksessa

Paavi Franciscus jatkoi yleisaudienssinsa opetussarjaa, jossa hän puhuu paheista ja hyveistä. Tällä kertaa paavi opetti kärsivällisyyden hyveestä. Kärsivällisyys (patience), paavi huomautti, juontuu samasta kielellisestä juuresta, kuin kärsimyskertomus (passion). Juuri kärsimyskertomuksessa näemme, kuinka kärsivällisesti Jeesus hyväksyy sen, että hänet pidätetään, hakataan ja tuomitaan epäoikeudenmukaisesti. Ristin tiellä hän suostuu siihen, että hänet häväistään. Paavi korosti, että Jeesus antaa anteeksi heille, jotka naulitsevat hänet ristille. “Kaikki tämä kertoo meille, että Jeesuksen kärsivällisyys ei ole stoalaista kärsimyksen kestämistä, vaan se on suuremman rakkauden hedelmää.”

Rakkaus on kärsivällinen ja hidas vihaan

Apostoli Paavali kirjoittaa “rakkauden ylistyksessään”, että “rakkaus on kärsivällinen”. (1. Kor. 13:4.) Paavi huomautti, että Raamatussa Jumalan kerrotaan hyvin usein suhtautuvan meidän uskottomuuteemme kärsivällisesti. Hän on “hidas vihaan”. (2. Moos. 34:6; 4. Moos. 14:18.) Synnin edessä Jumala ehdottaa anteeksiantoa.

Paavi totesi, että ei ole “parempaa todistajaa Kristuksen rakkaudesta, kuin kärsivällinen kristitty.” Paavi muistutti lukemattomista äideistä, isistä ja hoitajista, jotka päivittäin levittävät armollisuutta harjoittaen suorastaan “pyhää kärsivällisyyttä” hyvin vaikeissa ja sekavissa tilanteissa.

Usein me emme kuitenkaan ole kärsivällisiä. On nimittäin vaikeaa olla kärsivällinen, paavi totesi.

Kärsivällisyys on kutsumus ja Pyhän Hengen hedelmä

Kärsivällisyys on kutsumus, paavi opetti. “Jos Kristus on kärsivällinen, myös kristitty on kutsuttu olemaan kärsivällinen.” Juuri kärsivällisinä me kuljemme vastavirtaan tässä levottomassa ja kärsimättömässä maailmassa. Jumala on rakkaus, ja sen vuoksi hän odottaa meitä kärsivällisesti. Hän on niin kuin tuhlaajapojan isä, joka odotti kärsivällisesti, että hänen poikansa palaisi kotiin. Kun poika palaa, isä ottaa hänet syleilyynsä. (Luuk. 15:21.)

Paavi Franciscus huomautti, että kärsivällisyys on myös Pyhän Hengen hedelmä. (Gal. 5:22.) Meidän tulee pyytää kärsivällisyyden hedelmää Kristuksen Hengeltä. Paavi totesi, että Kristus antaa meille nöyrän kärsivällisyyden voiman. Hän lainasi p. Augustinuksen sanoja: “Kristillinen hyve ei ole vain sitä, että teemme hyvää, vaan myös sitä, että siedämme pahaa.”

Nyt onkin hyvä muistella ja mietiskellä ristiinnaulittua Kristusta, ja pohtia hänen kärsivällisyyttään. On myös hyvä muistella niitä ihmisiä, joita sinun on vaikea sietää, ja joiden kanssa sinun on vaikea tulla toimeen. Rukoile itsellesi armoa, jotta kärsivällisesti kestäisit hankalia ihmisiä. Paavi Franciscus: “Se alkaa siten, että katsot heihin rakkaudellisesti, Jumalan katseella, ja tiedät, kuinka erottaa heidän kasvonsa heidän vioistaan.”

Meidän on myös syytä laajentaa näkökulmaamme. Muistetaan, kuinka joku toinen kärsii. Silloin ehkä ymmärrämme, että meidän oma kärsimyksemme ei oikeastaan ole niin suurta, ja näin jaksamme kantaa sen. Ja kuitenkin pienikin kärsimys Herran tähden palkitaan.

28 mars 2024, 12:41