Sök

Paavin Angelus: Herra haluaa meidän olevan aktiivisia hänen kanssaan Paavin Angelus: Herra haluaa meidän olevan aktiivisia hänen kanssaan  (Vatican Media)

Paavin Angelus: Herra haluaa meidän olevan aktiivisia hänen kanssaan

Sunnuntaina paavi Franciscus piti Angelus-puheensa Pietarin kirkon aukiolla. Paavi julisti, että Jumala kutsuu ihmisiä osallistumaan hänen pelastustyöhönsä. Jeesus haluaa ottaa meidät mukaansa työhönsä meidän heikkouksistamme ja synneistämme huolimatta. Paavi korosti, että evankeliumin julistaminen ei ole koskaan ajanhukkaa.

Juho Sankamo

Osallisuus Jumalan pelastuksen työssä

Paavi Franciscus viittasi päivän evankeliumiin (Mark. 1:14-20) ja opetti, että Jeesus kutsui julkisen toimintansa alussa muita ihmisiä osallistumaan missioonsa. Jeesus kutsui joitakin paikallisia kalastajia seuraamaan häntä ja teki heistä “ihmisten kalastajia”. Paavi korosti, että tässä tulee esille jotain todella tärkeää: “Herra rakastaa ottaa meidät mukaan hänen pelastustyöhönsä, Hän haluaa meidän olevan aktiivisia hänen kanssaan. Hän haluaa meidän olevan vastuullisia ja päähenkilöitä.”

Herra on kärsivällinen meitä heikkoja kohtaan

Paavi huomautti, että Jumala haluaa toimia meidän kanssamme siitä huolimatta, että meillä on heikkouksia ja rajoituksia ja me olemme syntisiä. Paavi katsoi evankeliumista, että Jeesuksella oli paljon kärsivällisyyttä opetuslastensa kanssa.

“Usein he eivät ymmärtäneet Hänen sanojaan (Luuk. 9:51-56), toisinaan he eivät päässeet keskenään yhteisymmärrykseen (Mark. 10:41), ja meni pitkä aika ennen kuin he olivat valmiit hyväksymään joitakin keskeisiä näkökulmia Hänen julistuksestaan, kuten palveluksen merkitystä (Luuk. 22:27). Tästä huolimatta Jeesus valitsi heidät.”

Paavi painotti, kuinka hienoa on, että “Herra valitsi meidät olemaan kristittyjä”, meidän heikkouksistamme ja synneistämme huolimatta.

Suurin ilo on tuoda pelastus kaikille

Jeesuksen olemassaolon tarkoitus oli tuoda pelastus kaikille. Tämä oli hänen suurin ilonsa, hänen missionsa, paavi opetti. Paavi korosti, että elämäämme, ja muiden elämään, tulee iloa, rakkautta ja valoa, kun osallistumme Herran missioon. “Evankeliumin julistaminen ei ole ajanhukkaa.” Paavi julisti, että tulemme iloisiksi, kun jaamme iloa muille. Tulemme vapaiksi, kun vapautamme muita. Tulemme paremmiksi, kun autamme muita tulemaan paremmiksi.

24 januari 2024, 08:40