Sök

Paavi: Kiusaukset kuuluvat kristityn elämään

Paavi Franciscus piti keskiviikkona 3.1. yleisaudienssin, jossa hän opetti, että kristityn elämään kuuluvat koettelemukset, vaikeudet ja kiusaukset. Jeesus on kuitenkin meidän kanssamme kaikissa kiusauksissa, ja hän auttaa meitä. Jeesus voi antaa katuvalle syntiselle kaikki synnit anteeksi.

Juho Sankamo

Kristitty on voideltu taisteluun

Paavi Franciscus jatkoi katekeesisarjaansa, joka käsittelee paheita ja hyveitä. Paavi korosti, että kristityn elämään kuuluvat kamppailut. Hänen tulee kamppailla säilyttääkseen uskonsa, ja saadakseen enemmän uskon lahjoja. Paavi huomautti, että kasteen yhteydessä kristityt saavat ensimmäisen voitelunsa. Muinaisina aikoina painijat voideltiin ennen kamppailun alkua. Voideltuina vastustaja ei saanut heistä helposti otetta. Voitelu esti myös lihasten nyrjähdyksiltä. Paavi vertasi näitä painijoita uusiin, vasta voideltuihin kristittyihin:

“Katekuminaattien voitelu tekee välittömästi selväksi, että kristittyä ei säästetä kamppailuilta, että kristityn tulee puskea eteenpäin: hänen, niin kuin kaikkien muidenkin, pitää nousta areenalle, nimittäin elämä on koettelemusten ja kiusausten jatkumo.”  

Paavi viittasi Pyhään Antonios Suureen: “Poista kiusaukset, ja kukaan ei tule pelastumaan.” Paavi korosti, että pyhimyksiä ei säästetä kiusauksilta. Meidän pitää oppia elämään näissä vaikeissa tilanteissa.

Olemme kaikki kääntymyksen tarpeessa

Paavi huomautti, että monet ihmiset tulevat rippituoliin pohtimaan, ovatko he nyt oikeastaan tehneet mitään syntejä. Heidän mielestään he ovat “ihan kunnossa”. Paavi painotti, että “me olemme kaikki syntisiä, aivan kaikki. Pieni omantunnon tutkiskelu, pieni katse sisimpäämme, tekee meille hyvää.” Muuten on riskinä, että me totumme pimeään. Paavi viittasi Pyhään Iisak Niniveläiseen, joka sanoi, että kirkossa hän, joka tuntee omat syntinsä, ja katuu niitä, on suurempi, kuin hän, joka herättää kuolleen miehen.

“Meidän kaikkien tulee pyytää Jumalalta armoa”, paavi julisti, “tunnistaaksemme itsemme köyhinä syntisinä, jotka ovat parannuksen tarpeessa, pitäen sydämessämme luottamuksen, että mikään synti ei ole liian suuri Isän Jumalan rajattomalle armolle.”

Jeesus on syntisten keskellä

Jeesus meni Jordanin joella Johannes Kastajan kasteelle. Paavi opetti, että vaikka Jeesus ei ollut tehnyt mitään syntiä, hän meni kasteelle syntisten joukkoon. Tämä oli jopa Johannes Kastajalle hämmentävää. (Matt. 3:15.) Paavi selitti, että Jeesus tuli kasteelle, koska hän tahtoo olla syntisten kanssa. Jeesus ei ole syntinen, mutta hän on syntisten kanssa, korosti paavi.

Paavi opetti, että kun olet tehnyt syntiä, voit luottaa, että Jeesus haluaa silti olla sinun kanssasi. Hän antaa sinulle, kun kadut syntejäsi, syntisi anteeksi. “Älä koskaan unohda tätä! Pahimpina hetkinä, kun lankeamme syntiin, Jeesus on vierellämme auttaakseen meitä nousemaan ylös.” Paavi kehotti uskovaisia rukoilemaan: “Herra, älä käänny minusta pois.”

Kasteelta kiusausten keskelle

Evankeliumi kertoo, että heti kasteen jälkeen Jeesus vetäytyi autiomaalle, jossa Paholainen kiusasi häntä. Jeesus, Jumalan Poika, tuntee meidän kokemamme kiusaukset, koska hän on itse ollut kiusausten keskellä. Tälläkin tavalla, paavi huomautti, Jeesus osoittaa solidaarisuutta meidän ihmisluontoamme kohtaan.

Puheensa lopussa paavi huomautti, että hyveillä on aina vastakohtanaan paheita. Hengellisessä kamppailussa taistelemme paheita vastaan, ja Jumalan armolla, kuljemme hyveitä kohta. Näin Hengen kevätkausi tulee meidän elämäämme.

04 januari 2024, 07:14