Sök

Angelus Angelus  (ANSA)

Paavi Angelus-puheessaan: Jeesus haluaa olla Jumala, joka on meitä lähellä

Sunnuntaina 27.8. paavi Franciscus piti tavanomaisen Angelus-puheensa ja antoi siunauksensa Pietarin aukiolle kokoontuneille noin 10 000 ihmiselle.

Juho Sankamo

Puheessaan paavi käsitteli päivän evankeliumitekstiä, jossa Jeesus kysyy opetuslapsiltaan, mitä ihmiset hänestä sanovat: “Kuka Ihmisen Poika on?” (Matt. 16:13-20.) Paavi Franciscus huomautti, että Jeesus esittää jatkokysymyksen, joka vaatii henkilökohtaista kannanottoa: “Kuka minä teidän mielestänne olen?” 

Jeesus ei ole vain historian merkkihenkilö

Paavi Franciscus opetti, että Jeesus ei ole pelkkä historian avainhahmo, niin kuin Johannes Kastaja, Elia tai Mooses. Hän ei ole vain jonkin menneen ajan “hyvä muisto”. Paavi painotti, että “Kristus, veljet ja siskot, ei ole menneisyyden muisto, vaan nykyisyyden Jumala.” Paavi painotti, että Jeesus haluaa olla “tärkeä persoona sinulle tänään, minulle tänään; hän ei halua olla kaukainen profeetta: Jeesus haluaa olla Jumala, joka on meitä lähellä.” 

Jeesuksen henkilökohtainen kysymys - kuka minä teidän mielestänne olen - asettaa hänet opetuslastensa kanssa nykyhetkeen ja suoraan suhteeseen. Paavi Franciscus julisti, että Jeesus ei jää suuren ajallisen kuilun tuolle puolen, vaan hän elää meidän kanssamme nykyisyydessä: “Jeesus elää: muistakaamme tämä, Jeesus on elävä. Jeesus elää Kirkossaan. Hän elää maailmassa. Jeesus kulkee kanssamme. Jeesus on rinnallamme. Hän tarjoaa meille Hänen Sanansa. Hän tarjoaa meille hänen armonsa. Hän on iloissaan, kun hän saa kulkea meidän kanssamme vaikeimmilla taipaleilla ja jyrkimmilla rinteillä.” 

Paavi rohkaisi uskovia vakuuttamalla, että Jeesus ei ole edesmennyt sankari, vaan odotettu Messias, elävän Jumalan Poika, joka on tullut ihmiseksi jakamaan meidän ilomme ja matkamme vaivat. Paavi vakuutti, että se, mikä tuntuu mahdottomalta, on mahdollista kun Jeesus on kanssamme. Puheensa lopussa paavi kehotti kristittyjä esittämään itselleen nuo Jeesuksen kysymykset: Kuka Jeesus on minulle? Onko Jeesus minulle vain historian merkkihenkilö, vai onko hän minulle “Jumala, Poika, joka kulkee rinnallani, ja joka voi johtaa minut pyhyyden huipulle, jonne en pääse omin voimin?” Paavi kehotti ihmisiä pohtimaan, onko Jeesus minun Herrani. Turvaudunko Häneen vaikeuksissani? Kasvatanko suhdettani häneen hänen Sanansa ja sakramenttiensa kautta? 

Paavin apostolinen matka Mongoliaan “kaikkien veljenä”

Paavi kertoi Pietarin aukiolle kokoontuneelle väkijoukolle, että hän on lähdössä torstaina 31.8. “suuresti odotetulle” matkalle Mongoliaan. Paavi sanoi, että hän haluaa olla mongolialaisten kanssa “kaikkien veljenä” ja hän korostikin matkan uskontojen välistä tapahtumaa. Paavi Franciscus on ensimmäinen paavi, joka tekee virallisen matkan Mongoliaan. Mongolian katolinen yhteisö on todella pieni. Siihen kuuluu vain noin 1500 ihmistä. Maa sijaitsee kahden autoratiivisen valtion, Kiinan ja Venäjän, välissä. Paavin Mongolian-matka saattaa näin ollen olla poliittisesti ja diplomaattisesti merkittävä. Angelus-rukouksen päätteeksi paavi kehotti uskovia muistamaan Kreikassa riehuvan maastopalon uhreja sekä “Ukrainan kansaa, joka kärsii sodan vuoksi… Älkäämme unohtako Ukrainaa!”

 

03 september 2023, 09:39