Sök

Antakaa aina anteeksi - paavi Franciscus Angelus-puheessaan Antakaa aina anteeksi - paavi Franciscus Angelus-puheessaan  (ANSA)

Antakaa aina anteeksi - paavi Franciscus Angelus-puheessaan

Paavi Franciscus piti sunnuntaina 17.9. Pietarinkirkon aukiolla Angelus-puheensa, jossa hän korosti anteeksiannon merkitystä. Pyhä Isän opetuksen pohjana oli päivän evankeliumiteksti (Matt. 18:21-35), jossa Jeesus kertoo Jumalan anteeksiannosta.

Juho Sankamo

Kuinka paljon pitää antaa anteeksi? Evankeliumissa apostoli Pietari kysyy Jeesukselta, kuinka monta kertaa pitää antaa anteeksi veljelle, joka tekee vääryyttä minua vastaan. “Peräti seitsemän kertaako?” Paavi Franciscus huomautti, että seitsemän on Raamatussa täyteyden luku, niinpä Pietari on varsin reilu ehdotuksessaan. Jeesus menee kuitenkin paljon pidemmälle, ja sanoo, että tulee antaa anteeksi seitsemänkymmentäseitsemän kertaa. Paavi kommentoi, että “kun on kyse anteeksiannosta, meidän ei pidä pitää lukua, vaan on hyvä antaa anteeksi kaikki ja aina!”

Paavi Franciscus kertoi Angelus-puheessaan, millaisen ohjeen hän usein antaa rippejä kuunteleville papeille: “antakaa aina anteeksi, niin kuin Jumala antaa anteeksi.” Päivän evankeliumissa Jeesus kertoo velallisesta, joka on kuninkaalle velkaa 10 000 talenttia. Paavi Franciscus esitti, että tuo summa kuvaa velan suunnatonta määrää. Paavi arvioi, että tuo summa vastaa 200-500 tonnin arvosta hopeaa. Tuota velkaa olisi mahdoton maksaa. Kuningas kuitenkin antoi koko velan anteeksi, koska hän sääli palvelijaansa. Paavi Franciscus korosti, että Jumalan sääli, rakkaus, on syy, miksi hän antaa meille syntivelkamme anteeksi. 

Jumalalle ei voi maksaa takaisin, mutta häntä voi imitoida

Päivän evankeliumissa Jeesus kertoo, että kun palvelija oli saanut tuon valtavan velkansa anteeksi, hän tapaa ystävänsä, joka on hänelle velkaa pienen summan. Palvelija vaatii, että tuo velallinen maksaa hänelle kaiken takaisin heti. Paavi Franciscus huomautti, että vaikka me emme voi maksaa Jumalalle takaisin meidän suunnatonta velkaamme, niin meidän tulee imitoida Jumalaa. 

Paavi Franciscus sanoi näin: “Jeesuksen viesti on selvä. Jumala antaa anteeksi mittaamattomalla tavalla, ylittäen kaikki rajat. Hän toimiii rakkautensa ja armonsa pohjalta. Jumalaa ei voi ostaa. Jumala on ilmainen. Kaikki on armoa. Me emme voi maksaa Jumalalle takaisin, mutta kun me annamme anteeksi veljillemme ja siskoillemme, silloin me imitoimme Häntä.” 

Anteeksianto on kuin happea

Paavi Franciscus sanoi kuulijoilleen, että kun me annamme anteeksi toisillemme, silloin me “todistamme Hänestä, kylvemme uutta elämää ympärillemme. Ilman anteeksiantoa ei ole toivoa; ilman anteeksiantoa ei ole rauhaa. Anteeksianto on happea, joka puhdistaa vihan saastuttaman ilman.”

Pieni tehtävä - anna anteeksi, niin kuin Jumala on antanut sinulle anteeksi

Angelus-puheensa lopussa paavi Franciscus kehotti kuulijoitaan kysymään itseltään: “Uskonko minä, että olen saanut Jumalalta lahjaksi huikean anteeksiannon?” Paavi antoi kuulijoilleen myös tehtävän: “ajattele sitä ihmistä, joka on loukannut meitä, ja pyydä Jumalalta voimaa antaa hänelle anteeksi. Antakaamme heille anteeksi Herran rakkauden tähden.” 

Angelus-puheensa jälkeen paavi Franciscus kertoi matkustavansa perjantaina Ranskan Marseilleen, Välimeren rannalle, jossa hän tapaa kirkollisia ja yhteiskunnallisia johtajia. Pyhä Isä pyysi tälle tärkeälle matkalleen esirukousta.

 

19 september 2023, 13:46