Sök

Paavi: Oletko kohdannut Jeesuksen?

Paavi Franciscus puhui keskiviikkoaudienssillaan Paavalista, evankelioinnin innosta ja ulkonaisen kristinuskon riittämättömyydestä.

Emil Anton – Vatikaani  

Paavi Franciscus jatkoi keskiviikkona katekeesisarjaansa evankelioinnin innosta ja otti esimerkiksi apostoli Paavalin. Kristus käänsi Paavalin intohimon laista evankeliumiin, paavi sanoi. Ensin hän halusi tuhota kirkon, sitten rakentaa sitä. Tuomas Akvinolaisen mukaan intohimo on moraalisesti neutraali asia – sen hyveellinen käyttö tekee siitä hyvän, synti pahan.  

Paavalissa muutoksen sai aikaan kohtaaminen ylösnousseen Herran kanssa. Paavalin ihmisyys ei muuttunut eikä hänen intohimonsa Jumalaa kohtaan, mutta Pyhä Henki käänsi sen suunnan: ”ainoa, joka voi muuttaa sydämemme, on Pyhä Henki”.  

Kyse ei ole opiskelusta: “voit opiskella teologiaa ja Raamattua niin paljon kuin haluat ja tulla ateistiksi tai maailmalliseksi”, paavi sanoi ja jatkoi, että ”historiassa on ollut monia ateistiteologeja”. Opiskelu on hyödyllistä mutta se ei saa aikaan uutta armon elämää, paavi sanoi. Franciscus jatkoi kuvitteellisella dialogilla:  

“Olen uskonnollinen” – hyvä – “Rukoilen” – kyllä – ”Yritän noudattaa käskyjä” – kyllä – mutta missä Jeesus on elämässäsi? ”Älä nyt, teen niin kuin kirkko käskee.” Mutta Jeesus, missä hän on? Oletko kohdannut Jeesuksen, oletko puhunut Jeesuksen kanssa? 

“Jos Jeesus ei ole tullut elämääsi, se ei ole muuttunut. Voit olla kristitty vain ulkoisesti.  Ei, Jeesuksen tulee tulla sisään, ja tämä muuttaa sinut, ja tämä tapahtui Paavalille.” Paavi kehotti kaikkia kysymään itseltään, mitä Jeesus tarkoittaa minulle. Annanko hänen tulla sydämeeni ja muuttaa elämäni? Kun löytää Jeesuksen, tuntee Paavalin tavoin tulen, ja Jeesuksesta on pakko puhua. ”Auttakoon Herra meitä löytämään Jeesuksen, kohtaamaan Jeesuksen, ja muuttakoon Jeesus elämämme sisältäpäin ja auttakoon hän meitä auttamaan muita.”  

 

31 mars 2023, 11:29