Sök

Paavi: Uskonkriisit eivät ole syntiä, vaan osa matkaa

Paavi Franciscus kommentoi Regina Coeli -rukouksen yhteydessä epäilevää Tuomasta.

Emil Anton – Vatikaani  

Pääsiäisaikana rukoillaan keskipäivän rukouksena Regina Coeli -rukous tavallisen ajan Angelus-rukouksen sijaan. Paavi Franciscus tervehti Jumalan laupeuden sunnuntain Regina Coeli -rukouksen yhteydessä tuhansia Pietarinaukiolle kokoontuneita pyhiinvaeltajia.  

Paavi kommentoi puheessaan päivän evankeliumia Jeesuksen ja epäilevän Tuomaan kohtaamisesta. Pavi muistutti, että mekin joskus kamppailemme uskomme kanssa. ”Herra ei etsi täydellisiä kristittyjä, jotka eivät koskaan epäile”, paavi sanoi. ”Uskonkriisit eivät ole syntiä, ne ovat osa matkaa, meidän ei pitäisi pelätä niitä. Usein ne tekevät meistä nöyriä, koska ne riisuvat meidät siitä ajatuksesta, että olemme parempia kuin muut.”  

Franciscus jatkoi: ”Rakkaat veljet ja sisaret, on parempi, että on epätäydellinen mutta nöyrä usko, joka aina palaa Jeesuksen luokse, kuin vahva usko, joka tekee meistä ylpeitä ja ylimielisiä.” Paavi muistutti, että Jeesus ilmestyi opetuslapsille kahdesti, hän ei luovuttanut. 

”Veljet ja sisaret, erityisesti silloin, kun koemme väsymyksen ja kriisin hetkiä, ylösnoussut Jeesus haluaa palata luoksemme. - - Hän tulee aina takaisin. Miksi? Koska hän on kärsivällinen ja laupias.” 

26 april 2022, 13:50