Sök

Den allmänna audiensen Den allmänna audiensen   (ANSA)

Påvens audiens: ”Motsatsen till tro är inte förnuft, utan rädsla”

Påven Franciskus fortsatte sin serie katekeser om dygder och laster, med fokus denna vecka på tron, den första av de teologiska dygderna.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Utan de tre teologiska dygderna, "skulle vi inte ha ögon som ser i mörkret, vi skulle inte ha ett hjärta som älskar även när det inte är älskat, vi skulle inte ha ett hopp som vågar i hopplöshet", sa påven Franciskus. vid den allmänna audiensen på onsdagen.

Efter att ha reflekterat över de fyra kardinaldygderna har påven Franciskus nu vänt sig till de teologala dygderna, med fokus denna vecka på tron, "den handling genom vilken människan fritt överlåter sig till Gud."

Exempel på tro

I sin katekes tog påven Abraham som exempel. Han lämnade sitt hem för ett nytt land på Guds befallning och var villig att offra sin son Isak av tillit till Gud.

Mose var också en troende man som fortsatte "stå fast och lita på Herren och till och med försvara folket som så ofta saknade tro."

Påven Franciskus riktade sedan blicken till Jungfru Maria, som svarade på ängelns ord med det ödmjuka svaret: "Se, jag är Herrens tjänarinna." "Med hjärtat fullt av tillit till Gud", sa påven, gav Maria sig ut på sin väg utan att veta vare sig vägen eller farorna.

Det är tron ​​som "gör den kristna", sa påven, för "att vara kristen handlar inte först och främst om att acceptera en kultur", utan om ett förhållande till Gud.

Det kristna livets första gåva

Påven erinrade om evangelieberättelsen om Jesus som stillade stormen på Galileiska sjön, och lyfte fram lärjungarnas rädsla och sa att det är rädsla, inte förnuft eller intelligens, som är trons fiende.

Detta, sa han, är anledningen till att tron ​​är "den första gåvan att välkomna i det kristna livet", gåvan som föräldrar ber om för barnen vid dopet. De inser att de har fått en gåva som de vill ge till sina barn, i vetskapen om att "inte ens i livets prövningar kommer deras barn att drunkna i rädsla."

"Herre, ge oss större tro"

Slutligen insåg påven Franciskus att inte alla har en tro och att även kristna kan finna att deras tro vacklar. Men tron, sa påven, "är den lyckligaste gåvan, den enda dygden vi får avundas", just för att den "utlöser nåd i oss och öppnar sinnet för Guds mysterium."

"Låt oss därför, avslutade påven, "liksom lärjungarna, upprepa till honom: 'Herre, ge oss större tro!'"

01 maj 2024, 21:25