Sök

Påven Franciskus under Regina Coeli Påven Franciskus under Regina Coeli   (Vatican Media)

Påvens Regina Coeli: "Berätta för andra om ert möte med Jesus"

Under sin Regina Coeli reflektion denna tredje påsksöndag inbjuder påven Franciskus troende att minnas sina personliga möten med Herren och att begrunda hur vackert det är att dela med sig av sin tro.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Det är så vackert att möta Herren, och när vi har gjort det måste vi sprida denna glädje till andra...

Påven Franciskus gav denna tröstande påminnelse under sin Regina Coeli reflektion denna tredje påsksöndag, som utgick från dagens läsning ur Lukasevangeliet.

Passagen berättar om när apostlarna är samlade i övre rummet, och i synnerhet när de två lärjungarna kommer tillbaka från Emmaus och berättar om sitt möte med Jesus.

Påven sa att detta ögonblick förändrade deras liv, och på samma sätt, förändrar mötet med Jesus, allt för alla troende.

Det vackraste vi har att berätta

Påven betonade att trots hur livet förändrar vårt möte med Herren och hur "det är det vackraste vi har att berätta", kämpar vi fortfarande ofta för att prata om det.

"Var och en av oss kunde säga så mycket om detta, inte genom att föreläsa för andra", förtydligade han, "utan genom att dela med sig av de unika ögonblick då vi uppfattade Herren levande och nära, och när han tände glädje i våra hjärtan eller torkade våra tårar, förmedlade tillit och tröst, styrka och entusiasm, eller förlåtelse, ömhet, frid."

Påven Franciskus betonade hur viktigt det är att dela med sig av det i familjen, i samhället och med vänner.

Se tillbaka på våra steg

Påven observerade hur gott det gör oss att se tillbaka på de tankar och känslor som uppstod när vi placerade oss i Guds närvaro, och även på våra ansträngningar för att förstå och gå framåt på trons väg.

"Om vi gör detta", sa påven Franciskus, "kommer Jesus, precis som han gjorde med lärjungarna på påskaftonen, att överraska oss och göra våra möten och våra miljöer ännu vackrare."

"Alla har haft ett möte med Herren", erkände påven och bad alla att tänka tillbaka på det.

"När närmade sig Herren mig?"

"Låt oss i tystnad fundera på det," uppmanade påven. "När hittade jag Herren? När kom Herren mig nära?"

Påven frågade vidare om vi då hade delat med oss om vårt möte med Herren till andra. På samma sätt bad han de troende att ifrågasätta sig om de lyssnar på andra när de berättar om sina möten med Kristus.

Påven Franciskus avslutade med att vända sig till Jungfru Maria occh bad henne hjälpa oss att dela med oss av vår tro till andra, så att våra gemenskaper blir till större mötesplatser med Herren.

15 april 2024, 16:28