Sök

Påven tog fredagen den 15 mars emot deltagarna i dikasteriet för evangelisations plenarmöte: “Vi behöver återupptäcka bönen som en erfarenhet av att vara i Herrens närvaro” Påven tog fredagen den 15 mars emot deltagarna i dikasteriet för evangelisations plenarmöte: “Vi behöver återupptäcka bönen som en erfarenhet av att vara i Herrens närvaro”  (VATICAN MEDIA Divisione Foto)

Påven: Må Jubelåret hjälpa alla att leva i hoppet

Påven tog fredagen den 15 mars emot deltagarna i dikasteriet för evangelisations plenarmöte: “Vi behöver återupptäcka bönen som en erfarenhet av att vara i Herrens närvaro”

Katarina Agorelius - Vatikanstaten

Torsdagen den 15 mars tog påven Franciskus emot deltagarna i plenarmötet för dikasteriet för evangelisationens sektion för grundläggande frågor i världen. Påven har inte helt och hållet blivit frisk från en förkylning, så han vilade rösten och lät monsignor Filippo Ciampanelli läsa upp talet.

Problem med evangelisation

Det är en avgörande tid för att se problemen med evangelisationen i världens olika traditioner och kulturer, betonar påven inledningsvis. Han tänker först och främst på problemet med att sekularism skapar stora svårigheter i församlingar genom bristande känsla av tillhörighet till den kristna gemenskapen, likgiltighet inför tron och dess innehåll. Den stora frågan som vi nu uppmanas att ge svar på är hur vi kan övervinna den brist som har uppstått i överföringen av tron till de yngre generationerna, betonar påven och att kateketernas engagemang här är viktigt.

“Vi behöver en ren kärlek, som är källan till nytt liv”

Påven understryker att barmhärtighetens andlighet är grundläggande i arbetet med evangelisering, för att när evangelisationen sker med smörjelsen och barmhärtighetens stil är hjärtat mer öppet för omvändelse. Vi behöver en ren kärlek, som är källan till nytt liv. Sedan ber han om ett engagemang för nästa års ordinarie jubelår och för att hoppets kraft ska förmedlas.

Han avslöjar att han om några veckor kommer att offentliggöra det apostoliska brevet för jubelårets officiella sammankallande, som han hoppas ska hjälpa många att reflektera och framför allt att leva på ett konkret sätt i hoppet.

2024 - bönens år

Slutligen en påminnelse om att detta år, som leder fram till Jubelåret 2025, är tillägnat bönen. Vi behöver återupptäcka bönen, betonar påven, som en erfarenhet av att vara i Herrens närvaro, att känna sig förstådd, välkomnad och älskad av honom. 

16 mars 2024, 12:30