Sök

Påven: Låt Guds Ord förnya våra liv

När han firade Guds Ords årliga söndag uppmuntrade påven Franciskus till att låta sig "erövras av skönheten" som Guds Ord ger våra liv, när de öppnar våra hjärtan och visar oss nya och oförutsedda under och horisonter av Guds kärlek.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Påven Franciskus presiderade över firandet av "Guds Ords söndag" i Peterskyrkan den 21 januari. Årets motto är hämtat från Johannesevangeliet: "Förbli i mitt Ord" (Joh 8,31).

Påven fastställde dagen som ett pastoralt initiativ för fem år sedan för att betona vilken betydelse Guds Ord har i det dagliga livet i kyrkan och våra samhällen, ett ord som inte är begränsat till en bok, utan ett som alltid förblir levande och ett konkret, påtagligt tecken. Dikasteriet för Evangelisering och sektionen för grundläggande evangelisationsfrågor i världen, har utarbetat en speciell liturgisk och pastoral handbok för den årliga högtidligheten, som infaller varje år den tredje söndagen i ordinarie tid.

I sin predikan under mässan i Peterskyrkan, observerade påven Franciskus, med hänvisning till dagens evangelieläsning, att när Jesus kallade sina första lärjungar att lämna sina fiskenät för att följa honom, så släpper Herrens ord "den Helige Andens kraft lös", en kraft som drar människor till Gud." Ordet drar oss till Gud och "sänder oss sedan till andra", förklarade påven, eftersom det får våra hjärtan och sinnen att växa, och visar oss nya och spännande horisonter av hopp och kärlek som vi vill dela med andra.

Alla missionärer

Påven förklarade hur även vi, på vårt livs stränder, där vi är upptagna med våra dagliga sysselsättningars ”nät”, behöver höra Herrens kallelse att ge oss ut med honom som missionärer, som "Guds budbärare och vittnen i en värld som drunknar i ord, men törstar efter just det Ord som den så ofta ignorerar."

"Detta är kyrkans levande dynamik: kallad av Kristus och dragen till honom, är hon sänd till världen för att vittna om honom."

Påven erinrade om hur helgonen genom århundradena öppnade sina hjärtan och sinnen för Guds ord, lät det beröra dem och förnya deras själ med Jesu frid och omsorg om andra, och sa att det händer även oss på ett liknande sätt om vi "slutar vara 'döva' för Guds Ord."

Han påpekade att risken är att bli överväldigad av allt vi hör och låta Guds ord glida över oss utan att verkligen höra, ta emot eller begrunda det. När vi läser Guds ord behöver vi också be och läsa den heliga Skriften, "så att den kan agera i dialog mellan Gud och läsaren." Han påminde om att två nyckelaspekter av den kristna bönen är "att lyssna till Ordet och tillbe Herren."

"Låt oss göra plats för Jesu ord medan vi ber. Då kommer vi att ha samma erfarenhet som de första lärjungarna.”

Söka ett nytt liv

Påven erinrade om hur lärjungarna lämnade sina fiskenät för att följa Jesus och beskrev deras beslut och mod att lämna sina gamla liv bakom sig för att växa i ett nytt liv vars mening är rotad i tro och omfamning av Guds kärlek, ett liv centrerat kring det som är ytterst viktigt.

”Skriften påminner oss om vilka vi verkligen är: Guds barn, frälsta och älskade... Den heliga Skriften frigör en förlamad tro och leder oss att glädjas i det kristna livet för vad det verkligen är: en kärlekshistoria med Herren.”

Följ Herren

Sedan när han beskrev hur lärjungarna följde Herren, sa påven att deras val visar oss hur Kristi ord befriar oss från tidigare och nuvarande bördor och också hjälper oss att "mogna i sanning och kärlek", vilket ger oss nytt liv och hopp.

Påven bad att även vi ”kan återvända med glädje till vår tros källor, som födds i att lyssna på Jesus, Guds levande ord."

"Låt oss återvända till källorna, för att erbjuda världen det levande vatten som den längtar efter och inte hittar, och medan samhället och sociala medier speglar ordens våld, låt oss närma oss och odla det tysta. ord som ger frälsning.”

Att läsa Guds ord

Påven föreslog att vi skulle rannsaka våra egna liv och se hur mycket utrymme vi ger för Guds ord. Med allt vi läser och konsumerar, ger vi plats åt Bibeln? han frågade. Har vi ett evangelium i närheten, "i våra fickor och väskor, i våra telefoner?" undrade påven.

"Om Kristus är mig kärare än något annat, hur kan jag lämna honom hemma och inte ta med mig hans ord?"

Han uppmuntrade alla att läsa åtminstone ett av de fyra evangelierna, eftersom många kanske inte redan har gjort det. Och för att hjälpa de fem tusen som deltog i mässan i Peterskyrkan, delades ett exemplar av Markusevangeliet ut till alla.

Avslutningsvis underströk påven att Gud är "skönhetens upphovsman" och uppmuntrade till att "låta sig erövras av den skönhet som Guds Ord ger in i våra liv."

22 januari 2024, 13:57