Sök

Angelus. Påven: Jesus kom för syndare, i dopet renar han våra hjärtan

Vid Angelus på högtiden för Herrens dop talade påven om betydelsen av det sakrament som gör oss till Guds barn, för evigt. Han uppmanade till att komma ihåg den dag då vi döptes, eftersom det är en ny födelsedag.

Katarina Agorelius – Vatikanstaten


Johannes döparen utför en reningsrit i Jordanfloden, sa påven, som uttrycker engagemanget att lämna synden och konvertera (jfr Mark 1:7-11). Det sa påven inledningsvis i sin reflektion vid Angelus på firandet av Herrens dop söndagen den 7 januari. ”Folket går för att döpas med ödmjukhet ... och Jesus går också dit och inleder sin tjänst: Han visar på detta sätt att han vill vara nära syndarna, att han har kommit för dem, för alla oss som är syndare.” 

Och just den dagen äger några extraordinära händelser rum. Johannes Döparen säger något ovanligt och tillkännager offentligt att Jesus, som till synes är lik alla de andra, är en "starkare" än honom, som skall döpa dem med helig ande. Sedan öppnas himlen, den helige Ande kom ner över Jesus som en duva och från himlen förkunnar Faderns röst: "Du är min älskade son, du är min utvalde".

Gåvan av ett nytt liv

I dopet gör Gud oss till sina barn, betonade påven då han blickade ut över Petersplatsen, där 12 000 troende lyssnade uppmärksamt, och förklarade vad som händer i var och en när vid dopet.

Dopet: det är Gud som kommer till oss, renar, läker vårt hjärta, gör oss till sina barn för evigt, sitt folk, sin familj, arvtagare till paradiset. Och Gud kommer oss nära och lämnar oss aldrig någonsin.

En dag att minnas

Dopdagen är en dag att minnas och det är viktigt att känna till datumet, sa påven som så många gånger.

Jag ber er alla, var och en av er, att tänka: "Kommer jag ihåg datumet för mitt dop? Om du inte kommer ihåg det, fråga när du kommer hem så att du aldrig glömmer det igen, för det är en ny födelsedag - för att med ditt dop har du fötts till nådens liv.

Påven uppmanade till  tacka Gud för dopet, även "för föräldrarna som förde oss till dopfunten, för dem som förvaltade sakramentet, för gudfadern, för gudmodern och för den församling i där vi tog emot det".

Välkomna Guds närvaro

Slutligen uppmanade påven till att reflektera över den gåva vi fått genom dopet och vår relation till Gud.

Till minne av vårt dop välkomnar vi Guds närvaro i oss. Vi kan göra detta med korstecknet, som i oss bevarar minnet av Guds nåd, Han som älskar oss och vill vara med oss.

08 januari 2024, 10:17

Angelus är en bön som man ber till minne av Inkarnationens mysterium tre gånger om dagen: klockan 6 på morgonen, klockan 12.00 och på kvällen klockan 18.00, då klockorna ringer till Angelus. Namnet Angelus härstammar från den första versen av bönen - Angelus Domini nuntiavit Mariae - som består av en kort läsning av tre enkla texter som fokuserar på inkarnationen av Jesus Kristus och som alterneras med att man ber Ave Maria. Påven ber denna bön på Peterskyrkan klockan 12 på söndagar och särskilda högtidligheter. Före Angelusbönen håller påven en kort reflektion över dagens läsningar. Efteråt följer hälsningar till pilgrimer. Mellan Påsk och Pingst ber man  Regina Coeli istället för Angelus, som är en bön till minne av Jesu Kristi uppståndelse, i slutet av vilken man ber Gloria tre gånger.

Läs allt >