Sök

Påven Franciskus under den allmänna audiensen Påven Franciskus under den allmänna audiensen   (VATICAN MEDIA Divisione Foto)

Påvens audiens: Alla kristnas uppdrag att förkunna evangeliet

Som avslutning på sin serie katekeser om apostolisk iver betonade påven Franciskus att varje döpt är kallad att vittna och förkunna evangeliet för alla folk.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Passionen för evangeliets förkunnelse "engagerar varje kristen", upprepade påven Franciskus vid sin allmänna audiens på onsdagen, och avslutade sin serie katekeser om apostolisk iver.

Påven inledde katekesen med att uppmana de troende att reflektera över "Ephatha-riten" som utfördes under dopets sakrament.

Han påminde om att denna rit kommer från Jesu mirakulösa helande av döv och stum man i Galileen.

Förkunna Guds befriande närvaro för alla

Påven Franciskus noterade att detta mirakel utfördes i territorier som då till övervägande del beboddes av hedningar, inte judar, vilket man läser om i Markusevangeliet. Detta, sa påven, visar oss att Jesus kan öppna öronen och munnen på dem som inte kan höra eller tala. Dövhet och stumhet i Bibeln betyder att man är stängd för Guds kallelse.

Att öppna sig för att vittna om evangeliet

Påven Franciskus uppmärksammade sedan ett annat viktigt tecken i avsnittet: det avgörande ordet 'ephatha' som Jesus uttalade, vilket på arameiska betyder "Öppna dig". Det ordet, förklarade han, är en inbjudan riktad inte bara till de dövstumma, som inte kunde höra honom, utan specifikt till hans lärjungar både på den tiden och genom alla tider.

"Också vi, som har fått Andens 'effata' i dopet", sa påven, "är kallade att öppnas" eftersom "evangeliets budskap kräver att man bär vittnesbörd om det och förkunnar det!"

Vittnen inte ideologer

Påven Franciskus fortsatte med att notera att detta också borde få oss att reflektera över vår inställning som kristna: "En kristen", sa han, "måste vara öppen för Guds ord och för att tjäna andra. Slutna kristna hamnar alltid illa, eftersom de inte är kristna, de är ideologer, slutna ideologer”, tillade han.

”En kristen måste vara öppen för att förkunna Ordet och välkomna sina bröder och systrar. Och därför är detta 'effata' en inbjudan till oss alla."

Låt oss känna oss kallade att vara missionärer

Påve Franciskus erinrade om att Jesus i slutet av evangelierna anförtror oss sin missionslängtan och påven upprepade därför sin uppmaning till de troende "att känna sig kallade, i dopet, att vittna om och förkunna Jesus" och "be om nåden om en pastoral och missionär omvändelse".

”Var och en av oss”, avslutade han, ”bör fråga sig själv: ’Älskar jag verkligen Herren till den grad att jag vill förkunna honom? Vill jag vara hans vittne eller är jag nöjd med att vara hans lärjunge? Tar jag de människor jag möter till mitt hjärta och ber för dem? Vill jag göra något så att glädjen i evangeliet, som har förändrat mitt liv, kan göra deras liv vackrare?’”

13 december 2023, 15:59