Sök

Påven Franciskus under den allmänna audiensen Påven Franciskus under den allmänna audiensen   (VATICAN MEDIA Divisione Foto)

Påvens audiens: Kristna måste vara modiga redskap för en inkluderande kärlek

Vid sin allmänna audiens på onsdagen underströk påven Franciskus den universella karaktären av den kristna förkunnelsen, och betonade att, att dela evangeliet är en uppmaning till alla, oavsett gränser eller begränsningar.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

När påven Franciskus inledde sin katekes vid den allmänna audiensen på Petersplatsen, påminde han om temat förra veckan, då han tillsammans med de troende reflekterade över att kristen förkunnelse är "glädje".

Den andra aspekten av den kristna förkunnelsen, och fokus i dag, noterade påven, är att "den är för alla".

Evangeliets 'humaniserande kraft'

"När vi verkligen möter Herren Jesus, genomsyrar förundran av detta möte vårt liv, och denna förundran vill nå bortom oss själva", sa påven. Han tillade att Jesu önskan att evangeliet ska nå alla är för att det innehåller "en humaniserande kraft och den livets uppfyllelse som är avsett varje man och kvinna".

Påven Franciskus betonade denna punkt genom att citera ett avsnitt i sin Apostoliska Uppmaning Evangelii gaudium, där han skrev att alla har "rätt att ta emot evangeliet. Kristna har plikten att förkunna evangeliet utan att utesluta någon."

Evangeliets 'universella destination'

"Bröder, systrar", fortsatte påven, "låt oss känna att vi tjänar evangeliets universella destination; och låt oss se vår egen förmåga att gå ut ur oss själva, och övervinna varje gräns”.

Påven påminde om Jesu möte med en kvinna i Matteusevangeliet, som ber honom bota hennes dotter. Inledningsvis tveksam säger Jesus att hans uppdrag är för israeliter, inte utlänningar. Kvinnan envisas och visar stark tro genom att säga att även hundar får smulor. Jesus hör då hennes bön och bekräftar hennes orubbliga tro.

"Det här mötet har något unikt över sig", konstaterade påven. "Inte bara får någon Jesus att ändra sig - och en kvinna, främmande och hedning - utan Herren själv finner bekräftelse på att hans förkunnelse inte bör begränsas till de människor han tillhör, utan är öppen för alla", han förklarade.

En "pakt" med Gud

När påven avslutade sitt tal fortsatte han att notera att varje person som kallas av Herren är utvald för att nå andra. Det är en "pakt". "Alla Herrens vänner har upplevt skönheten, men också ansvaret och bördan av att vara "utvald" av honom", tillade påven.

Att bli kallad av Gud handlar inte om att upphöja sig själv, avslutade påven, utan snarare om att bli fria och modiga redskap för en inkluderande kärlek.

22 november 2023, 15:28