Sök

Petersplatsen vid Angelus Petersplatsen vid Angelus   (ANSA)

Påvens Angelus: Återspegla Guds kärlek

När påven Franciskus talade vid söndagens Angelus-bön, reflekterade han över Jesu stora bud, och betonade att ”Gud lär oss att älska.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

I sin Angelus på söndagen reflekterade påven Franciskus över det "stora budet", i fokus i dagens evangelieläsning (Mt 22:34-40).

På frågan vilket av buden som är störst svarar Jesus: "Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd (...) och (...) din nästa som dig själv".

I sitt tal fokuserade påven Franciskus på två punkter i denna passage: för det första det faktum att kärleken till Gud nämns först, och för det andra det underförstådda sambandet mellan kärlek till Gud och kärlek till nästa.

Att lära sig älska

"Det faktum att kärleken till Herren kommer först", betonade påven Franciskus, "påminner oss om att Gud alltid går före oss, han förutser oss med sin oändliga ömhet."

Precis som barn lär sig att älska genom den kärlek som deras föräldrar visar dem, så kan vi också lära oss att älska genom Guds kärlek till oss.

Detta, sa påven, är vad Paulus menar när han skriver att "Krafte i Kristi kärlek driver mot att älska."

"Vi blir bara verkligen kapabla att älska," sa påven Franciskus, "genom att möta honom, överlämna oss till hans kärlek. Så låt oss inte göra motstånd: låt oss öppna våra hjärtan för Herren varje dag. "

Återspegla Guds kärlek

Den andra aspekten av budet påven Franciskus reflekterade över var sambandet mellan kärleken till Gud och kärleken till sin nästa.

”Genom att älska våra bröder och systrar”, sa han, ”speglar vi Faderns kärlek. För att återspegla Guds kärlek – att älska honom - som vi inte ser genom brodern/systern som vi ser.”

Hur kan vi älska så här? Genom, föreslog påven, "att ta det första steget", som Gud gör med oss. "Ibland," sa han, "är det inte lätt att ta det första steget, att glömma orätter, men låt oss göra det."

Känner jag Guds kärlek?

När han avslutade sitt tal lämnade påven Franciskus sina åhörare med några frågor:

”Låt oss fråga oss själva. Är jag tacksam mot Herren för att han älskade mig först? Känner jag Guds kärlek? Försöker jag att återspegla hans kärlek? Strävar jag efter att älska mina bröder och systrar?”

"Må Jungfru Maria", avslutade påven, "hjälpa oss att leva det stora kärleksbudet i vårt dagliga liv: att älska och låta oss älskas av Gud."

30 oktober 2023, 13:14