Sök

Be för påven under november månad

Påven Franciskus presenterar sin böneintention för november månad i en video och uppmanar världens katoliker att be för honom

Katarina Agorelius - Vatikanstaten

"Be för mig! Gynnsamt!" Påven Franciskus presenterar sin böneintention för november månad i en video sammanställd av hans världsvida bönenätverk, Pope's Worldswide Prayer Network. Här följer påvens ord i sin helhet på svenska.

Böner november månad för påven

Be till Herren att välsigna mig. Era böner ger mig styrka och hjälper mig att urskilja och följa kyrkan genom att lyssna till den helige Anden. Att vara påve betyder inte att förlora sin mänsklighet. Tvärtom växer min mänsklighet alltmer för var dag med Guds heliga och troende folk. För att vara påve är även en process. Man blir medveten om vad det innebär att vara herde. Och i denna process lär man sig att vara mer karitativ, mer barmhärtig och framför allt mer tålmodig, som Gud vår Fader, som är så tålmodig.

Jag kan tänka mig att alla påvar, i början av sitt pontifikat, har haft den där känslan av rädsla och svindel hos dem som vet att de kommer att dömas hårt. Eftersom Herren kommer att be oss biskopar att på allvar redogöra för vårt arbete. Snälla, jag ber er att döma med vänlighet. Och att be för att påven - vem han än är, idag är det min tur - ska få hjälp av den helige Anden och vara foglig mot denna hjälp.

Vi ber för påven, att han med den Helige Andes hjälp kan fullfölja sin mission och fortsätta ledsaga den hjord som anförtrotts honom, alltid med den helige Andens hjälp.

Låt oss tyst be denna bön, denna bön för mig. Och be för mig! Gynnsamt!

“Vi ber för påven, att han med den Helige Andes hjälp kan fullfölja sin mission och fortsätta ledsaga den hjord som anförtrotts honom, alltid med den helige Andens hjälp.”

31 oktober 2023, 16:00