Sök

Påven Franciskus under Angelus Påven Franciskus under Angelus   (VATICAN MEDIA Divisione Foto)

Påvens Angelus: Som kristen är det inte valfritt att förlåta eller inte

Vid söndagens Angelus påminde påven Franciskus de troende om att alltid förlåta, som Jesus gjorde i sin oändliga barmhärtighet, och noterade att om vi efterliknar Guds oöverskådliga, kärleksfulla barmhärtighet återställer det friden i våra hjärtan.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Påven Franciskus uppmanar de troende att vara barmhärtiga och att förlåta, utan beräkningar, som Jesus.

Han gjorde det under sin Angelus reflektion på söndagen från sitt fönster i det Apostoliska palatset, när han reflekterade över dagens läsning ur Matteusevangeliet, som fokuserar på förlåtelse.

Sjuttiosju gånger

I den läsningen frågar Petrus Jesus: ' Herre, hur många gånger skall min broder kunna göra orätt mot mig och ändå få förlåtelse av mig? Så mycket som sju gånger? (v. 21). Påven förklarade att siffran sju i Bibeln är en siffra som betyder fullständigt, och därför var Peter "mycket generös i frågans antagande."

"Men Jesus", konstaterar påven Franciskus, "går längre och svarar honom: ' Jag säger dig: inte sju gånger utan sjuttiosju gånger.’”

"Det Jesus säger till honom, är att när du förlåter, gör du inte beräkningar. Det är bra att förlåta allt och alltid!"

Gud, sa påven Franciskus, förlåter oss så. Och på samma sätt, är de som administrerar Guds förlåtelse kallade att göra detsamma, "att alltid förlåta."

Gud förlåter utan beräkningar

"Jesu budskap," sa påven, "är tydligt: Gud förlåter utan att göra beräkningar och överträffar alla mått".

Gud handlar i kärlek och villkorslöst, observerade påven: "Vi kan inte återgälda honom, men när vi förlåter vår bror eller syster, imiterar vi honom. Förlåtelse är därför inte en god gärning, som man inte kan välja att göra eller inte göra."

Förlåtelsen utgör "ett grundläggande villkor" för de som är kristna, noterade han. "Gud har gett sitt liv för oss och vi kan inte på något sätt kompensera för hans nåd..."

Som syre

Men genom att motsvara hans villkorslöshet, det vill säga genom att förlåta varandra, kan vi vittna om honom och så nytt liv omkring oss. "För utanför förlåtelsen finns inget hopp; utanför förlåtelsen finns det ingen frid.”

"Förlåtelse", hävdade påven, "är syret som renar luften som är förorenad av hat, det är motgiftet mot förbittringens gifter, det är sättet att lindra ilska och läka så många hjärtsjukdomar som förorenar samhället."

Frågor att fundera över

Påven uppmanade de troende att ställa sig några nyckelfrågor.

"Tror jag att jag har tagit emot  förlåtelsens gåva av Gud? Känner jag glädjen av att veta att han alltid är redo att förlåta mig när jag faller, även när andra inte gör det, även när inte ens jag kan förlåta mig själv?”

Samtidigt, fortsatte påven, måste vi fråga om vi i vår tur "förlåter dem som har sårat mig?"

Lite hemläxa

Med detta i åtanke sa påven Franciskus att han ville föreslå "en liten övning".

"Låt oss försöka, nu, var och en av oss, att tänka på en person som har skadat oss, och låt oss be Herren om styrkan att förlåta dem. Och låt oss förlåta dem av kärlek till Herren.”

"Det kommer att göra oss gott. Det kommer att återställa friden i våra hjärtan", sa han och avslutade sin reflektion med att be att Jungfru Maria, Barmhärtighetens Moder, hjälpa oss att acceptera Guds nåd och förlåta varandra.

18 september 2023, 16:48