Sök

Valdeser och metodister samlade i Torre Pellice Valdeser och metodister samlade i Torre Pellice   (Agenzia Nev, uff stampa)

Påven uppmanar kristna att tillsammans vittna om evangeliet

Genom att tacka Gud för en växande ekumenik uppmuntrar påven Franciskus kristna att arbeta tillsammans, i ett telegram till en synodsamling av valdenser och metodister, som äger rum denna vecka i norra Italien.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Påven Franciskus uppmanar kristna till att tillsammans vittna om evangeliet. Han gjorde det senast i ett telegram som sändes å hans vägnar av statssekreterare kardinal Pietro Parolin, till synoden som samlar metodister och valdenser, denna vecka i norra Italien.

Telegrammet började med att uttrycka påvens glädje och förmedla hans hopp om att "mötet kan, för var och en, vara ett tillfälle för en djupgående upplevelse av Kristus som välkomnar och vägleder till fullheten av gemenskapen med honom och med sina syskon.”

Andlig närhet

Påven Franciskus tackar Gud Fadern "för de gåvor som skänkts genom den ekumeniska dialogen", såväl som för det "harmoniska samarbetet" mellan kristna trossamfund.

Han uttryckte också sin önskan "att vara andligt närvarande vid denna viktiga händelse, så att vi kan växa i ömsesidig kunskap och så tillsammans kunna vittna om Jesu evangelium."

Påven Franciskus avslutade med att framföra sina bästa önskningar för arbetet i den synodala församlingen och åkalla Herrens välsignelse.

Metodister och valdenser har i Itelien ett enat samfund som grundades 1975, och som enar den valdensiska evangeliska kyrkan och den evangeliska metodistkyrkan i Italien.

Unionen har cirka 50 000 medlemmar, varav 45 000 är valdenser, mestadels i Italien men även i Argentina och Uruguay. Metodisterna uppgår till cirka 5 000.

24 augusti 2023, 15:12