Sök

Julian av Norwich Julian av Norwich 

Påven firar 650-årsdagen av Moder Julian av Norwich

Påven Franciskus har skickat ett meddelande till katolska och anglikanska pilgrimer som firar 650-årsdagen av uppenbarelserna om Kristi lidande, som Moder Julian av Norwich tog emot under sitt liv.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Påven Franciskus sände på fredagen ett meddelande till pilgrimer från hela världen som under året samlas i de katolska och anglikanska katedralerna i den engelska staden Norwich för att uppmärksamma 650-årsdagen av de uppenbarelser om Kristi lidande som Moder Julian av Norwich tog emot.

Påven försäkrade pilgrimerna om sin andliga närhet till dem som deltar i de olika ekumeniska firandena.

Julian av Norwich var en engelsk anakoret och mystiker, född 1342. År 1376 tog hon emot 16 uppenbarelser om Kristi lidande. Hennes skrifter, nu kända med titeln Uppenbarelser om den Gudomliga Kärleken, anses vara det tidigaste engelskspråkiga verk skrivet av en kvinna.

Betydelsen av denna engelska mystiker

I sitt budskap uttrycker påven Franciskus, "den djupa betydelsen av denna engelska mystiker för den kristna traditionen, som talar till oss genom århundradena och blir alltmer erkänd och hyllad."

Sannerligen, tillade han, "hennes moderliga inflytande, ödmjuka anonymitet och djupa teologiska insikter är påminnelser om att tron på Guds kärleksfulla försyn och livets helighet, uttrycks i att generöst tjäna våra bröder och systrar i nöd. Det är tidlösa sanningar som inte bara ligger till grund för det kristna livet som lärjungar utan även i strukturen för ett rättvist och broderligt samhälle."

Påven Franciskus fortsatte med att betona att av särskild vikt är Julians generositet i att välkomna dem som sökte andligt råd och uppmuntran.

Han förklarade att "denna vilja att offra sin egen bekvämlighet för andras är av särskild vikt som svar på de endemiska problemen med isolering och ensamhet som så många känner i världens mer materiellt rika nationer."

Relevans idag

För att avsluta sitt budskap, noterade påven Franciskus hur Moder Julians budskap om Guds barmhärtighet och medkänsla fortsätter att vara avgörande för dagens värld.

I hennes uppenbarelser om gudomlig kärlek får vi veta att hon fick lära sig genom Guds nåd att, trots närvaron av ondska mitt ibland oss, kommer "allt gå bra."

"Jag ber att alla som står inför de trängande utmaningarna som krig, orättvisor, ekologiska katastrofer eller andlig fattigdom, ska låta sig tröstas och stärktas av dessa bestående visdomsord."

Slutligen, som brukligt, gav påven sin välsignelse till alla som deltar i firandet av minnet av Julian av Norwich uppenbarelser.

16 maj 2023, 14:10