Sök

Påven under den allmänna audiensen Påven under den allmänna audiensen   (Vatican Media)

Påvens audiens: Förkunna evangeliet med ödmjukhet, hängivenhet och ömhet

Under onsdagens allmänna audiens i Paulus 6:s audienshall fortsatte påven Franciskus sin trosundervisning om evangelisation. Påven reflekterade över den kristna förkunnelsen av Guds närhet och uppmanade de trogna att vara likt lamm

Bénédicte Cedergren - Vatikanstaten

Under sin allmänna audiens på onsdagen fortsatte påven Franciskus sin serie katekeser om "apostolisk iver" och började med att reflektera över Jesu ord när han sänder ut de 12 i Matteusevangeliet:

"Förkunna på er väg att himmelriket är nära. Bota sjuka, väck upp döda, gör spetälska rena och driv ut demoner; ge som gåva vad ni har fått som gåva.  Skaffa inte guld eller silver eller koppar att ha i bältet, ingen påse för färden, inte mer än en enda skjorta, inga sandaler och ingen stav. Ty arbetaren är värd sin mat. I varje stad eller by ni kommer till skall ni ta reda på vem som är värdig där och stanna hos honom tills ni skall vidare. Stig in i huset med en fridshälsning, och om huset är värdigt skall det få den frid ni önskar det. Men om det inte är värdigt skall den friden vända tillbaka till er. Om man inte tar emot er eller lyssnar till era ord, så lämna det huset eller den staden och skaka bort dess damm från era fötter. Sannerligen, det skall bli lindrigare på domens dag för Sodoms och Gomorras land än för en sådan stad." (Matt 10:7-16)

Ge Gud företräde

Påven noterade att Jesus kallade de 12 både för att förbli med Honom men också för att sända ut dem för att predika det glada budskapet. Påven pekade på att det kristna missionsarbetet alltid börjar med mötet med Kristus innan det rör sig utåt.

"Att vittna om Honom innebär att utstråla Honom. Men om vi inte tar emot Hans ljus kommer vi att slockna. Om vi inte först uppsöker och följer Honom kommer allt att vara förgäves", sade påven.

Efter allt är det Herren själv som står i centrum, inte oss själva: "Att välkomna Guds kärlek är svårt eftersom vi alltid vill vara i centrum, vi vill vara huvudpersoner; vi är mer benägna att göra, än att låta oss formas, mer benägna att tala än att lyssna. Om det vi gör kommer först, förblir vi huvudpersoner. Istället måste vi ge Gud företräde – låta Gud komma i första hand."

Varför, vad och hur?

Påven Franciskus fortsatte med att reflektera över tre aspekter av den kristna förkunnelsen: varför, vad och hur man ska förkunna Guds ord.

Varför ska vi förkunna evangeliet? "Ge som gåva vad ni har fått som gåva," svarade påven, som det står i Matteusevangeliet. Vi har fått ta emot Guds villkorslösa kärlek, och denna bör driva oss till naturligt vilja dela med oss av denna kärlek med andra.

Vad är det som förkunnas? Himmelriket, svarade påven. Förkunnelsen viktigaste aspekt, sade han, är att "Gud är nära": "När vi förkunnar inbjuder vi ofta till handling, till att göra något, och det är bra; men låt oss inte glömma att Guds huvudbudskap är att Han är nära: Han är närhet, barmhärtighet och ömhet", sa påven.

Likt oskyldiga lamm

Hur ska det glada budskapet förkunnas? "Jag sänder er som får, som lamm – det är det viktiga," förklarade påven. "Om ni inte vill vara får, kommer Herren inte att försvara er från vargarna. Då får ni klara er själva. Men om ni är får, kan ni vara säkra på att Herren kommer att försvara er från vargarna. Var ödmjuka. Han ber oss att vara så, att vara ödmjuka och med önskan att vara oskyldiga, att vara villiga att offra oss; detta representerar lammet: ödmjukhet, oskuld, hängivenhet, ömhet. Och Han, Herden, kommer att känna igen sina lamm och skydda dem från vargarna."

Med andra ord bör vi vara likt lamm när vi förkunna evangeliet; ödmjuka, oskyldiga och villiga att offra oss. Vi bör inte möta "vargarna" aggressivt eller med motargument, utan ömt och ödmjukt.

Avslutningsvis noterade påven att Jesus uppmanar oss att gå ut tillsammans och utan materiella ägodelar eller rikedomar: "Den apostoliska kyrkan är helt och hållet missionerande, och den finner sin enhet i dess mission," sade påven. "Så: gå ut, ödmjuka och goda som lamm, utan världslighet, tillsammans."

15 februari 2023, 18:01