Sök

Påven firar mässan i Matera: Brödet måste delas på världens bord

Inget eukaristiskt firande utan medlidande med de fattiga – det betonar påven söndagen den 25 september vid mässan i den italienska staden Matera, som han besöker med anledning av den 27:e nationella eukaristiska kongressen.

Katarina Agorelius – Vatikanstaten


Påven Franciskus reser tidigt på morgonen från Vatikanen, den 25 september, för att besöka Matera i regionen Basilicata i södra Italien, med anledning av den 27:e nationella eukaristiska kongressen 22-25 september. Kongressen, som bär temat ”Låt oss återvända till brödets smak för en eukaristisk och synodal kyrka”, avslutas med den påvliga mässan.

I sin predikan reflekterar påven över Lukasevangeliet 16:19-31, som talar om en rik man och den fattige Lasaros som förgäves hoppas att få äta resterna från den rikes bord. Påven uppmanar de kristna att "återvända till brödets smak".

”Evangeliet som vi just har lyssnat till – betonar påven – berättar för oss att brödet inte alltid delas på världens bord, inte alltid doftar kommunion och inte alltid bryts rättvist”. Inför detta motsägelsefulla måste vi fråga oss vad kommunionens sakrament, som är "källan och höjdpunkten av en kristens liv" kräver av oss.

Påven Franciskus firar mässan i Matera, Italien, den 25 september 2022
Påven Franciskus firar mässan i Matera, Italien, den 25 september 2022

Tillbe Gud, inte oss själva

Först och främst, förklarar påven, påminner eukaristin oss om Gud - medan den rike mannen i liknelsen är inte öppen för en relation med Gud: det finns ingen plats för Gud i hans liv, för att han bara tillber sig själv. Detta är en ledsam verklighet som vi fortsätter att se idag ”när vi blandar ihop den vi är med det vi har och när vi värderar folk efter deras rikedom, titlar, roller eller klädmärken”, förklarar han. ”Detta är en religion av att ha och visa upp sig som ofta dominerar denna världen, men som tillslut lämnar oss tomhänta”, säger påven och fortsätter: i likneslsen har den fattige mannen ett namn, Lasaros, som betyder ”Gud är min hjälp”. Trots att han är fattig och marginaliserad är hans värdighet intakt, betonar påven, för att han lever i förhållande till Gud. ”Häri ligger utmaningen som eukaristin ger våra liv: att tillbe Gud och inte oss själva”.

Vi tar i stället emot en ny “look” i våra liv när vi tillber Herren Jesus närvarande i eukaristin, säger påven. “Jag är inte det jag äger och de framgångar jag uppnår; mitt livs värde beror inte på hur mycket jag visar upp och förminskas inte när jag misslyckas och faller”.

Kärlek till bröder och systrar

Eukaristin kallar oss även att älska våra bröder och systrar. Detta bröd är kärlekens sakrament, betonar påven: “Det är Kristus som offrar och bryter sig själv för oss och ber oss att göra samma sak”. Som evangeliet säger, beror vår eviga “framtid på vårt nuvarande liv. Om vi gräver en klyfta mellan oss själva och våra bröder, gräver vi vår egen grav för framtiden” - ”Om vi reser murar mot våra bröder nu, förblir vi fängslade i ensamhet och död”.

Vår tid

Denna liknelse är fortfarande en verklighet i dagens värld, varnar påven: “orättvisor, jämlikhet, den ojämlika fördelningen av jordens resurser, missbruket av de mäktiga mot de svaga, likgiltigheten för de fattigas rop, den avgrund vi gräver varje dag som genererar marginalisering”, kan inte ”lämna oss likgiltiga”. Påven uppmanar kristna att erkänna att eukaristin är en ny världs profetia och är Jesu närvaro, genom vilken han ber oss att engagera oss så att en effektiv omvändelse kan ske: "från likgiltighet till medkänsla, från slöseri till att dela, från själviskhet till kärlek och från individualism till broderskap."

En eukaristisk kyrka

Påven insisterar på att en eukaristisk kyrka måste byggas av kvinnor och män som delar brödet med dem som lever i ensamhet och fattigdom, dem som hungrar efter ömhet och medkänsla och dem vars liv faller sönder eftersom hoppet saknas. “Det finns inte en sann eukaristisk tillbedjan för de många ‘Lasaros’ som även idag vandrar vid vår sida”. Påven tar upp orden i kongressens tema och uppmanar de närvarande att ”återvända till brödets smak”, för att när vi hungrar efter kärlek och hopp, eller nedslagna av livets prövningar och lidanden, blir Jesus brödet som när och helar oss”.  


Broderskapets apostlar

“Låt oss återvända till brödets smak, för att medan orättvisa och diskriminering mot de fattiga fortsätter att ta plats i världen, ger Jesus oss brödet att dela, och sänder ut oss dagligen som broderskapets, rättvisans och fredens apostlar”, betonar påven vidare. ”Låt oss återvända till brödets smak, som sätter Jesus I centrum och blir ömhetens och barmhärtighetens bröd för alla”.

“Låt oss återvända till brödets smak, för att komma ihåg att medan denna jordiska tillvaro förbrukas, förutsäger eukaristin löftet om uppståndelse och vägleder oss mot det nya livet som övervinner döden”, säger påven avslutningsvis och uppmanar kristna att återvända till brödets smak när hoppet bleknar och vi känner ensamhet i hjärtat, en inre trötthet, syndens plåga och rädslan för att inte lyckas”. ”Låt oss återvända till Jesus, låt oss älska och välkomna Jesus. För att han övervinner döden och förnyar alltid våra liv”.

Hela påvliga mässan i Matera 25 september 2022
25 september 2022, 17:21