Sök

Angelus. Påven: Låt oss använda våra tillgångar till att skapa broderskap och social vänskap

Vid Angelus söndagen den 18 september reflekterar påven över liknelsen om den ohederlige förvaltaren och betonar att vi genom vår attityd kan skapa social vänskap.

VATICAN NEWS översättning Katarina Agorelius


Inför ett folkhav av troende på Petersplatsen vid Angelus söndagen den 18 september, reflekterar påven Franciskus över liknelsen om den ohederlige förvaltaren. Här följer påvens ord i sin helhet.

Kära bröder och systrar, goddag!

Liknelsen som evangeliet i dagens liturgi presenterar för oss (jfr Luk 16:1-13), visar sig vara lite svår för oss att förstå. Jesus berättar en historia om korruption: en ohederlig förvaltare som stjäl och sedan, då han avslöjas av sin herre, tar till list för att ta sig ur situationen. Vi frågar oss: vari ligger listen – en korrupt person tar till den.. – och vad vill Jesus säga oss?

I berättelsen förstår vi att det slutar illa för denna korrupta förvaltare, för att ha utnyttjat sin herres tillgångar - nu måste han stå till svars och förlora sitt jobb. Men han ger sig inte, överger sig inte till sitt öde eller spelar offer, utan tvärtom agerar han genast med list, söker en utväg och är snabbtänkt. Jesus utgår från denna historia för att provocera oss: «Denna världens människor – säger han - beter sig klokare mot sina egna än ljusets människor gör» (vers 8). Så det som sker är, att den som rör sig i mörkret enligt vissa världsliga kriterier, vet hur man klarar sig även i svårigheter - men Jesu lärjungar, det vill säga vi, sover ibland eller är naiva och vet inte att ta initiativ för att finna utvägar i svårigheterna (jfr Evangelii gaudium, 24). Jag tänker till exempel på stunder av personliga och sociala, men även kyrkliga, kriser. Ibland låter vi oss besegras av missmod, eller så faller vi in i gnäll och känner oss som offer. I stället – säger Jesus – skulle man även kunna vara listiga enligt evangeliet och vakna och uppmärksamma för att urskilja verkligheten, vara kreativa för att söka goda lösningar för oss för de andra.  

Men Jesus erbjuder oss även en annan lärdom. Vari består förvaltarens list? Han beslutar att ge rabatt åt dem som har skulder och gör dem så till sina vänner i hopp om att de ska hjälpa honom när hans herre kör bort honom. Först samlade han rikdomar för sig själv och nu använder han dem för att skapa vänner som kan hjälpa honom i framtiden. Han går samma väg och stjäl... Och Jesus erbjuder oss en lärdom om användningen av tillgångar: «använd den ohederliga mammon till att skaffa er vänner som tar emot er i evighetens hyddor när mammon lämnar er i sticket» (vers 9). För att få evigt liv behöver man alltså inte samla tillgångar i denna världen, utan det som räknas är kärleken som vi har upplevt i våra broderliga relationer. Så Jesu uppmaning är: använd inte endast denna världens tillgångar för er själva och för er egoism, utan använd er av dem för att skapa vänner, goda relationer, genom kärlekshandlingar, för att främja broderskap och ta hand om de svagaste.

Bröder och systrar, även i dagens värld finns berättelser om korruption, som den i evangeliet - oärligt beteende, orättvis politik, själviskhet som dominerar individers och institutioners val och många andra oklara situationer. Men för oss kristna är det inte tillåtet att bli avskräckta eller, ännu värre, låta gå och förbli likgiltiga. Tvärtom är vi kallade att vara kreativa i att göra gott, med evangeliets försiktighet och list, genom att använda denna världens tillgångar – inte bara de materiella utan alla gåvor som vi har fått från Herren – inte för att själva bli rika, utan för att skapa broderlig kärlek och social vänskap. Detta är mycket viktigt: med vår attityd skapar vi social vänskap.  

Vi ber heligaste jungfru Maria att hjälpa oss att vara fattiga i anden och rika i ömsesidig kärlek.

18 september 2022, 19:54

Angelus är en bön som man ber till minne av Inkarnationens mysterium tre gånger om dagen: klockan 6 på morgonen, klockan 12.00 och på kvällen klockan 18.00, då klockorna ringer till Angelus. Namnet Angelus härstammar från den första versen av bönen - Angelus Domini nuntiavit Mariae - som består av en kort läsning av tre enkla texter som fokuserar på inkarnationen av Jesus Kristus och som alterneras med att man ber Ave Maria. Påven ber denna bön på Peterskyrkan klockan 12 på söndagar och särskilda högtidligheter. Före Angelusbönen håller påven en kort reflektion över dagens läsningar. Efteråt följer hälsningar till pilgrimer. Mellan Påsk och Pingst ber man  Regina Coeli istället för Angelus, som är en bön till minne av Jesu Kristi uppståndelse, i slutet av vilken man ber Gloria tre gånger.

Läs allt >