Sök

Påvens mässa i Malta: Med Jesus är det alltid möjligt att börja på nytt

Påven Franciskus firade mässa i Floriana under sitt apostoliska besök i Malta och påminde de kristna om att Jesus alltid erbjuder oss möjligheten till ett nytt liv.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Med Jesus Kristus är ett nytt och annorlunda liv alltid möjligt. Påven Franciskus betonade detta under sin andra dag i Malta under sin mässa i staden Floriana på söndagen.

Påven besöker önationen i Medelhavet under sin 36:e apostoliska resa utomlands.

I predikan under mässan med cirka 20 tusen deltagare, som påven firade strax utomhus vid Vallettas murar, utgick påven från dagens läsning ur Johannesevangeliet om kvinnan som hade begått äktenskapsbrott, och framhöll att de skriftlärda och fariséerna trodde att de redan visste allt och inte behövde Jesu undervisning. 

De som anklagade kvinnans, sa påven, bortsåg från sina egna fel, samtidigt som de bekymrade sig över andras. Eftersom de framstår som rättfärdiga och gudstrogna, vill de fördöma och pröva Jesus "under täckmanteln av sitt rykte som fromma och gudstrogna män."

Risken att förneka Jesus med hur vi lever

Påven varnade för hyckleri och längtan i att peka finger åt andra.

"När vi öppnar våra hjärtan för honom i sanning, kan han göra under i oss."

Påven uppmanade de troende att vara uppmärksamma på hur de behandlar andra, "om vi gör detta med barmhärtighet, som Jesus lär oss i dag, eller med en dömande blick, ja till och med förakt, som anklagarna."

För att förstå om vi är sanna lärjungar eller inte, sa påven, måste vi tänka på hur vi ser på oss själva. Kvinnans anklagare var övertygade om att de inte hade något att lära sig. Deras yttre var "oklanderligt", noterade påven, men "de saknade hjärtats sanning."

Fråga Jesus vad vi bör förändra

För Jesus är det som verkligen räknas öppenhet och foglighet, och att man erkänner sitt behov av frälsning.

"Det är bra för oss, närhelst vi ber, men också när vi deltar i underbara gudstjänster," förklarade påven, "att fråga oss själva om vi verkligen är fokuserade på Herren. Vi kan vända oss direkt till honom: 'Jesus, här jag är med dig, men vad vill ha av mig? Vad finns i mitt hjärta, i mitt liv, som du vill att jag ska förändra? Hur vill du att jag ska se på andra?"

Att be så, sa påven, kommer att göra oss gott, "eftersom Jesus inte nöjer sig med skenet, han söker hjärtats sanning."

"När vi öppnar våra hjärtan för honom i sanning, kan han göra under i oss."

Även om kvinnan som greps i äktenskapsbrott verkade befinna sig i en hopplös situation, öppnade Jesus upp en ny och oväntad horisont för henne. Han fördömer henne inte utan återställer hennes hopp.

Gud, sa påven, lämnar alltid utrymme för en andra chans. Han kan alltid hitta vägar som leder till befrielse och frälsning.

Påven betonade att Gud alltid förlåter: "det är vi som tröttnar på att be om förlåtelse."

Gud tror på oss

Förlåtelsen förändrade kvinnans liv, betonade påven. Herren vill att vi som också har blivit förlåtna av honom, ska vara försoningens outtröttliga vittnen.

"Vittnen till en Gud för vilken ordet "oåterlösbar" inte existerar, en Gud som alltid förlåter och som aldrig slutar tro på oss och alltid ger oss en chans att börja om på nytt. Det finns ingen synd eller misslyckande som vi lägga fram inför Gud som inte kan bli till en möjlighet att börja leva ett nytt och annorlunda liv under barmhärtighetens fana."

Sådan är Herren Jesus, sa påven: "Idag inbjuder kvinnan, som fann barmhärtighet mitt i sitt elände och som gick därifrån helad av Jesu förlåtelse, oss, som kyrka att återvända till evangeliets skola, för att lära av hoppets Gud, som aldrig upphör att överraska oss.”

Om vi ​​efterliknar Kristus kommer vi inte att vara benägna att fokusera på att fördöma synder, utan på att ge oss ut med kärlek på jakt efter syndare och visa dem att ett nytt liv är möjligt.

Påven avslutade sin predikan med orden: "Låt oss tillåta honom att förvåna oss. Låt oss med glädje välkomna de goda nyheterna han kommer med."

03 april 2022, 16:16