Sök

Hela påvens katekes: Josef 10 – Helige Josef och de heligas gemenskap

”En gemenskap av frälsta syndare” Under sin allmänna audiens på onsdagen talade påven Franciskus om det oförstörbara bandet som sammanlänkar kyrkans medlemmar i himlen och på jorden.

Övers. Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Kyrkan har alltid haft en hängivenhet till den helige Josef och påven Franciskus har tillägnat honom sina katekeser de senaste veckorna. Idag vidgade han sin blick till vår relation till alla heliga, till de heligas gemenskap.

Hela påvens 10:e katekes om helige Josef:

Under de senaste veckorna har vi kunnat fördjupa oss i den helige Josef genom att låta oss vägledas av de få men viktiga upplysningar som evangelierna ger, och även på de aspekter av hans personlighet som kyrkan under århundradena har kunnat lyfta fram, genom bön och hängivenhet.

Vad är de heligas gemenskap?

Med utgångspunkt från just denna kyrkans "gemensamma känsla" som i historien har följt den helige Josefs gestalt, skulle jag i dag vilja uppehålla mig vid en viktig trosartikel som kan berika vårt kristna liv och relation med de heliga och med våra avlidna nära och kära: Jag talar om de heligas gemenskap. Vi upprepar ofta i trosbekännelsen, "Jag tror på de heligas gemenskap". Men om du frågar vad de heligas gemenskap är, minns jag att jag som barn svarade: "Ah, helgonen tar emot kommunionen". Vi vet inte riktigt vad vi säger. Vad är de heligas gemenskap? Det är inte de heliga som tar emot kommunionen: det är något annat.

Lita på Gud, inte på människor

Ibland kan även kristendomen falla in i former av hängivenhet som tycks spegla en mer hednisk än kristen mentalitet. Den grundläggande skillnaden ligger i att vår kristna bön och hängivenhet till de trogna människorna inte bygger på tillit till en människa, eller till en bild eller ett föremål, även när vi vet att de är heliga. Profeten Jeremia påminner oss: "Förbannad den man som sätter sin lit till människor. [...] Välsignad den man som sätter sin lit till Herren, som litar helt till Herren." (17.5-7).

Helgonen gör inte mirakel

Även när vi helt anförtror oss till ett helgons förbön, eller ännu mer till Jungfru Maria, har vår tillit värde endast i förhållande till Kristus. Det är som om vägen till ett helgon eller Vår Fru inte slutar där: nej. Den når dem, men i förhållande till Kristus. Kristus är bandet. Bandet som förenar oss med honom och sinsemellan har ett specifikt namn: detta band som förenar oss alla, sinsemellan och oss med Kristus – detta är "de heligas gemenskap". Det är inte helgonen som gör mirakel, nej! "Detta helgon är så mirakulöst ...": nej, helgonen gör inga mirakel, det är Guds nåd som verkar genom dem. Gud gör mirakel, Guds nåd agerar genom en helig person, en rättfärdig person. Detta måste vara tydligt. Det finns människor som säger: "Jag tror inte på Gud, jag vet inte, men jag tror på detta helgon". Det är fel. Helgonet är en förebedjare, en som ber för oss och vi ber till honom. Helgonet ber för oss och Herren ger oss sin nåd: Herren genom helgonet.

Gemenskap av frälsta syndare

Vad är då "de heligas gemenskap"? Katolska kyrkans katekes säger: "Kyrkan är just de heliga gemenskap" (nr 946). Vilken vacker definition! "Kyrkan är just de heliga gemenskap". Vad betyder det? Att kyrkan bara är för det perfekta? Nej. Det betyder att det är en gemenskap av frälsta syndare. Kyrkan är gemenskapen av frälsta syndare. Denna definition är vacker. Ingen kan uteslutas från kyrkan, vi är alla frälsta syndare. Vår helighet är frukten av Guds kärlek som manifesteras i Kristus, som helgar oss genom att älska oss i vårt elände och genom att rädda oss från det. Och vidare, tack vare honom, formar vi en kropp, säger Paulus, i vilken Jesus är huvudet och vi är kroppsdelarna (jfr 1 Kor 12:12). Denna bild av Kristus och kroppen får oss att omedelbart förstå vad det innebär att vara sammanlänkade med varandra i gemenskap. Paulus skriver: ”Lider en kroppsdel, så lider också alla de andra. Blir en del hedrad, så gläder sig också alla de andra. Ni utgör Kristi kropp och är var för sig delar av den.” (1 Kor 12,26-27). Detta säger Paulus: vi är alla en kropp, alla förenade genom tron, genom dopet ... Alla i gemenskap: förenade i gemenskap med Jesus Kristus. Detta är de heligas gemenskap.

Sammanlänkade bortom tid och rum

Kära bröder och systrar, glädjen och smärtan som berör mitt liv påverkar alla, precis som glädjen och smärtan som berör min broders och systers liv ​​också påverkar mig. Jag kan inte vara likgiltig för andra, för vi är alla en kropp, i gemenskap. Därför påverkar till och med en enda persons synd alltid alla, och varje enskild persons kärlek påverkar alla. I kraften av de heligas gemenskap, av denna förening, är varje medlem i kyrkan knuten till mig på ett djupgående sätt. Inte till mig för att jag är påve; var och en av oss är sammanlänkad. Vi har blivit och är länkade på djupet, och detta band är så starkt att det inte ens kan brytas av döden. I själva verket berör de heligas gemenskap inte bara de bröder och systrar som är här, eller som lever i detta historiska ögonblick, utan det gäller också de som har avslutat resan, den jordiska pilgrimsfärden, och som har korsat dödens tröskel. De är också i gemenskap med oss.

Tillsammans efter döden

Låt oss komma ihåg detta, kära bröder och systrar: i Kristus kan ingen någonsin skilja oss från dem vi älskar eftersom bandet är ett existentiellt band, ett starkt band som ligger i vår natur. Det är bara hur vi är tillsammans som förändras, men ingenting och ingen kan bryta detta band. ”Fader, men de som har förnekat tron, som är avfällingar, som är kyrkans förföljare, som har förnekat sitt dop: är dessa också hemma?”. Ja, de också. Alla. Hädarna, alla. Vi är bröder och systrar. Detta är de heligas gemenskap. De heligas gemenskap håller samman de troendes gemenskap på jorden och i himlen. Och på jorden de heliga, syndare, alla.

Hängivenhet är ett vänskapsband

Med dessa band kan den vänskapsrelation som jag bygger med en bror eller syster också etableras med en bror eller syster som är i himlen. Helgonen är vänner som vi bygger en vänskap med. Det vi kallar hängivenhet till ett helgon är faktiskt ett sätt att uttrycka kärlek på, med utgångspunkt i just detta band som förenar oss. Även i vardagen kan man höra: "Den här personen är hängiven sina gamla föräldrar": det är ett sätt att älska, ett uttryck för kärlek. Vi vet att vi alltid kan vända oss till en vän, speciellt när vi har problem och behöver hjälp. Och vi har vänner i himlen. Vi behöver alla vänner; meningsfulla relationer som hjälper oss klara livet. Jesus hade också vänner, och han vände sig till dem i de mest avgörande ögonblicken av sin mänskliga upplevelse.

Konstanta följeslagare

I kyrkans historia har de troende konstanta följeslagare: först och främst kyrkans stora tillgivenhet och det mycket starka bandet till Maria, Guds Moder och vår Moder. Men också den särskilda tillgivenheten kyrkan har till helige Josef. Gud anförtror ju honom det dyrbaraste han har: sin Son Jesus och Jungfru Maria. Det är alltid tack vare de heligas gemenskap som vi känner oss nära våra heliga beskyddare, för det namn vi bär, för kyrkan vi tillhör, för platsen där vi bor, och så vidare, även av personlig tillgivenhet. Detta är tilliten vi måste ha när vi vänder oss till dem i de avgörande ögonblicken i vårt liv. Hängivenheten till helgonen är inte magi, det är inte vidskepelse. Vi pratar helt enkelt med en bror, en syster som står inför Gud, som har levt ett rättfärdigt liv, ett heligt liv, ett liv som är en förebild och nu är hon eller han inför Gud. Jag ber om din förbön för mina behov.

Bön till Josef

Därför vill jag avsluta denna katekes med en bön till helige Josef som jag är särskilt fäst vid och som jag har bett varje dag i mer än 40 år. Det är en bön som jag hittade i en bönbok av Jesu och Marias systrar, från slutet av 1700-talet. Den är väldigt vacker, men mer än en bön är det en utmaning till helige Josef som en vän, en fader, som vår beskyddare. Det vore fint om ni lärde er denna bön och kunde be den. Jag läser den:

Ärorike Patriark, Helige Josef, vars kraft gör det omöjliga möjligt, hjälp mig i min oro och mina svårigheter. Jag överlämnar i dina händer de svårigheter som jag går igenom och som jag anförtror till din hjälp för att få en lösning på mina problem. Min käre fader, jag litar på dig, du har allt mitt förtroende. Låt det inte bli sagt att jag förgäves bad dig om hjälp och eftersom du kan allt med Jesus och Maria, visa mig att din godhet är större än din kraft. Och det slutar med en utmaning, det här är att utmana den helige Josef: "…eftersom du kan allt med Jesus och Maria, visa mig att din godhet är större än din kraft ". Det här är bönen ... Jag anförtror mig varje dag till den helige Josef, med denna bön, sen mer än 40 år: det är en gammal bön. Amen.

Be för er lidande bror

Vi hörde, för några minuter sedan, en person som skrek, skrek att han hade problem. Jag vet inte om det är fysiskt, psykiskt eller andligt: ​​men han är en bror till oss som har problem. Jag skulle vilja avsluta med att be för honom, för vår stackars bror som lider: om han ropade var det för att han lider, han är i behov. Var inte döva för den här broderns behov. Låt oss tillsammans be till Vår Fru för honom: Var hälsad Maria, ...

Framåt i mod, i denna gemenskap av heliga som vi har i himlen och på jorden: Herren överger oss inte. Tack.

02 februari 2022, 15:40