Sök

Påven Franciskus vid angelus 26 juli 2020 Påven Franciskus vid angelus 26 juli 2020 

Påven: Himmelriket - en skatt som varje dag förnyar vårt liv

I sin reflektion över dagens evangelium innan angelusbönen 26 juli kommenterade påven Franciskus två av Jesus liknelser, den om skatten gömd i en åker och den om den värdefulla pärlan. "I våra dagar vet vi alla att livet för en del kan verka mediokert och slocknat, för att de förmodligen inte har sökt den sanna skatten", sa påven och talade om glädjen i att vara med i helighetens äventyr.

Katarina Agorelius - Vatikanstaten

Påven Franciskus reflekterade vid angelus 26 juli över Jesus liknelser om himmelriket i dagens läsning ur Matteusevangeliet 13:44-52.

”Stycket innehåller tre korta och lätt skissade liknelser, sa påven, den om den gömda skatten, den om den dyrbara pärlan och den om nätet som har kastats i sjön”. Han höll sig till de två första liknelserna där himmelriket likställs med två olika dyrbarheter.

Himmelriket

”Reaktionen hos den som hittar pärlan och den som finner skatten är mer eller mindre likadan. Mannen och köpmannen säljer allt för att köpa det som nu är viktigast för dem. Med dessa två likheter föreslår Jesus att vi engagerar oss i att bygga himmelriket och han presenterar ett grundläggande kännetecken på det kristna livet och himmelrikets liv.” Påven förklarade att dem som modigt gör allt och lämnar all materiell säkerhet för att hänge sig åt himmelriket, förstår att himmelriket inte bara skapas genom Guds nåd, utan även genom vårt eget ansvar och vår tillgänglighet. Han påpekade att handlingarna i de två liknelserna också är radikala, för att det handlar om steg framåt utan återvändo. “Vi är kallade att följa dessa två evangeliska personers inställning och även vi, i en sund rastlöshet, söka efter himmelriket” sa påven.

Den sanna skatten

“I våra dagar vet vi alla att livet för en del kan verka mediokert och slocknat, för att de förmodligen inte har sökt den sanna skatten. De har nöjt sig med det som är attraktivt men flyktigt och med glittrande bländverk som slutar i mörker. ” Påven betonade att himmelrikets ljus inte ett fyrverkeri som bara varar ett kort ögonblick, utan att det följer oss under hela livet och att det är en skatt som varje dag förnyar våra liv och breder ut sig i större horisonter. Det är denna skatt, sa påven, som får oss att älska Gud och att älska andra och verkligen älska oss själva.

“Kännetecknet för dem som vandrar på himmelrikets väg är kreativiteten och att alltid söka mer” och på olika sätt vilja ge mer i livet, förklarade han och sammanfattade:

“Jesus, Han som är den gömda skatten, kan inte annat än ge glädje, hela världens glädje. Glädjen att upptäcka att ens egna liv har en mening och glädjen över att vara med på helighetens äventyr.”

Påven bad avslutningsvis om Jungfru Marias hjälp för att varje dag söka himmelrikets skatt, så att vi i ord och handling kan visa kärleken som Gud har gett oss i Jesus.

 

27 juli 2020, 10:45