Sök

Påvens Angelus i direktsändning på storskärmar Påvens Angelus i direktsändning på storskärmar  

Påvens Angelus "Det är en gåva att vara Jesu vittnen"

På söndagen höll påven Franciskus av säkerhetsskäl sin Angelus i direktsändning från biblioteket i det påvliga palatset. Direktsändningen skedde på de olika bildskärmarna på Petersplatsen.. Detta för att personerna på Petersplatsen inte skulle stå så nära varandra.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Epidemin Covid 19 har ett märkbart prägling på livet i Rom och i Vatikanen. Och på fastans andra söndag höll påven en ovanlig Angelus, då han vid 12-slaget, läste sin reflektion från biblioteket i det apostoliska palatset. Efteråt vinkade dock påven som hastigast från sitt fönster till de samlade.

Härlighetens berg

Påven Franciskus hänvisade till dagens läsning ur Matteusevangeliet (Mt 17: 1-9) om Jesus på härlighetens berg.

Petrus, Jakob och Johannes, som Jesus hade börjat tala om sitt lidande, död och uppståndelse med, "kunde inte acceptera" detta perspektiv. Det var därför som Jesus öppnar dem för en "mer fullständig förståelse för mysteriet om hans person" och förhärligas framför deras ögon.

Det är en gåva att vara Jesu vittnen

”Hans ansikte lyste som solen, och hans kläder blev vita som ljuset…. ett lysande kom moln över dem”, berättar evangeliet, och en röst från ovan förkunnar: ”Detta är min älskade son, han är min utvalde. Lyssna till honom.”

Men varför "reservera" detta "privilegium" till Petrus, Jakob och Johannes? Lite senare förnekar den första Jesus och de andra två vill ha de främsta platserna i hans rike (jfr Mt 20,20-23):

”Men Jesus väljer inte enligt våra kriterier, utan enligt en plan. Jesu kärlek har ingen måttstock: Han är kärleken och han väljer enligt sin kärleksplan. Det  är ett fritt, villkorslöst val, ett fritt initiativ, en gudomlig vänskap som inte ber om något i gengäld. Och precis som han kallade de tre lärjungarna, så kallar han även oss idag att vara nära honom för att kunna vittna. Att vara vittnen till Jesus är en gåva som vi inte har förtjänat: vi känner oss otillräckliga, men vi kan inte hålla tillbaka med vår oförmåga som ursäkt.

Res er upp och var inte rädda

Vi är alla som de tre utvalda lärjungarna, men inte för att vi "har varit på berget Tabor och sett Jesu ansikte lysa med våra egna ögon", utan eftersom "även vi har tagit emot ordet om frälsning, vi har fått tron i gåva och erfarit glädjen att möta Jesus. "Och i rädslans stund säger Jesus även till oss" Res dig upp och var inte rädd":

I denna värld, präglad av själviskhet och girighet, fördunklas Guds ljus av vardagliga oro. Vi säger ofta: Jag har inte tid att be, eller engagera mig i församlingen... Men vi får inte glömma att dopet gjorde oss till vittnen, inte tack vare vår förmåga, utan som en gåva från den Helige Anden.

Och med en bön till Jungfru Maria om att vara fogliga för den Helige Anden, vilket är nödvändigt på omvändelsens väg, avslutade påven Franciskus sin Angelus reflektion.

09 mars 2020, 16:28