Sök

Påven under Angelus Påven under Angelus 

Påvens Angelus om listen att vända ont till gott

När påven Franciskus på söndagen bad Angelus med de troende i Rom talade han till dem om att man inte kan bygga vänskap med ohederliga medel, som korruption. Han förklarade orden "Använd den ohederliga mammon till att skaffa er vänner som tar emot er i evighetens hyddor när mammon lämnar er i sticket.”

Charlotta Smeds - Vatikanstaten

Påvens reflektion föddes ut dagens evangelium ur Lukas 16:e kapitel om att man inte kan tjäna två herrar, man kan ”inte tjäna både Gud och mammon”.

Inte söka vänner genom korruption

”Huvudperson i dagens evangelium är en ohederlig förvaltare, som är på väg att avskedas för att ha förskingrat ägarens tillgångar”, inledde påven och förklarade att förvaltaren varken försöker rättfärdiga sig själv, eller låter sig avskräckas. Istället tänker han ut ett sätt för att säkerställa en bekväm framtid.

”Först reagerar han med klarhet och inser sina gränser: ”Vad skall jag göra nu när min herre avskedar mig? Gräva orkar jag inte, och tigga skäms jag för” (v. 3). Men sedan agerar han med list. Han kontaktar de skuldsatta och sänker deras skulder till ägaren, för att göra dem till vänner och kunna belönas av dem. Detta att söka vänner och tacksamhet genom korruption, är tyvärr vanligt idag”, sa påven Franciskus.

Använd ohederliga mammon

Jesus ger inte den här liknelsen för att uppmana till oärlighet, utan till listighet. I själva verket betonar han: "Herren berömde den ohederlige förvaltaren för att han hade handlat listigt” (v. 8), det vill säga med en blandning av intelligens och list, som gör att du kan övervinna svåra situationer. Nyckeln till att förstå denna liknelse finns i Jesu inbjudan i slutet av liknelsen: "Använd den ohederliga mammon till att skaffa er vänner som tar emot er i evighetens hyddor när mammon lämnar er i sticket.” (v. 9).

Påven medgav att det låter som ett ”lätt förvirrad budskap: "Den ohederliga mammon är pengar, djävulens dynga, och i allmänhet materiella varor.”

Förvandla rikedom till relation

Rikedom kan leda till att man upprättar murar, skapar splittring och diskriminering. Men tvärtom uppmanar Jesus sina lärjungar till att ändra kurs: "Skaffa vänner med rikedomar".

Detta i en inbjudan att inbjudan att förvandlar materiella saker och rikedom till relationer, eftersom människor är mer värda än saker och pengar. Den som bär frukt i livet är inte han som har många rikedomar, utan han som skapar och förvaltar många band och vänskap genom rikedomarna, dvs genom de olika gåvor som Gud har gett honom.

Men Jesus visar även på det slutgiltiga syftet med sin uppmaning: "… skaffa er vänner som tar emot er i evighetens hyddor när mammon lämnar er i sticket.” Inte bara Gud kommer att ta emot oss i himmelriket, om vi har förvandlat rikedomen till ett redskap för broderskap och solidaritet, utan även de som vi har delat med oss till, genom en god förvaltning, av det som Herren har lagt i våra händer”, sa påven.

Listen att vända ont till gott

Påven Franciskus avslutade med att säga att ”inför våra brister och misslyckanden försäkrar Jesus oss om att vi alltid kan läka det onda som vi har gjort med det goda. Genom att göra det kommer vi att lovordas av Herren "för att vi har handlat med list", det vill säga med visdomen hos den som erkänner sig själv som ett Guds barn och som sätter sitt liv på spel för himmelriket.

Må Jungfru maria jälpa oss att vara listiga, inte i världslig succe utan i det eviga livets succe, så att många kan vittna om att vi har sett och tjänat Herren i dem, när vi står inför den slutliga domen . 

 

23 september 2019, 15:03