Sök

Påven firar VUD:s avslutningsmässa i Panama Påven firar VUD:s avslutningsmässa i Panama  

Påven avslutar VUD "Herrens uppdrag är inte något vi gör ”under tiden”

34:e VUD är slut, och nästa möte äger rum i Portugal om tre år, 2022. 750 000 unga från hela världen hade samlats på söndagen för att delta vid påven Franciskus mässa som avslutade de 34:e Världsungdomsdagen. Påven påminde de unga om deras uppgift är att vara Guds ”idag” och inte ”imorgon” : ”Ert konkreta ”ja” är den Helige Andens port till världen och kyrkan för att ge oss en ny Pingst.

Charlotta Smeds - Vatikanstaten

Mässan började redan klockan åtta på morgonen på Campo San Juan Pablo II, en park i panama City, i vilken många hade tillbringat natten efter vakan med Eukaristiska tillbedjan på lördagskvällen. I sin predikan utgick påven från dagens evangelium ur Lukas 4:e kapitel i vilket Jesus undervisar i synagogan i början av sitt offentliga liv.

”I dag har detta skriftställe gått i uppfyllelse inför er som hör mig.” (Luk 4,21).Jesus uppenbarar hur Gud kommer oss till mötes för att kalla oss att delta i hans ”idag”, sa påven.

Jesus är konkret

”Guds ”idag” uppenbarar sig i Jesu närvaro, hans kropp, hans ansikte. Han är Guds tid - I Jesus börjar löftenas "morgondag" och får liv.

”När? Idag”, fortsatte påven men noterade att alla som hörde Jesus inte kände sig kallade. ”Även vi kan ha svårt att tro att Gud kan vara konkret i vardagen, så nära och äkta, att han agerar genom någon du möter, någon du känner – en vän.”

”Det kostar oss att acceptera att "Guds kärlek är konkret och nästan påtaglig i historien i alla dess smärtsamma och vackra händelser" (Benedictus XVI, katekes, 28 september 2005).

Gud har ett välbekant ansikte

”Ibland föredrar vi en avlägsen Gud, snäll, god och generös men inte nära, så att han inte stör”, sa påven. ”Men Gud ville inte uppenbara sig änglalik och spektakulär, utan som en konkret vän, en broder - han ville ge oss ett välbekant ansikte. Gud är verklig, eftersom kärleken är verklig. Gud är konkret eftersom kärleken är konkret. Och det är just denna "manifestation av kärlek som utgör en av de väsentliga delarna av det kristna livet".

Ung är inte synonym med väntrum

Påven uppmanade de unga till att inte besvara Jesus med den misstro han mötte i Nazareth, och att inte skjuta på att svara på kallelsen till morgondagen:

”Att vara ung är inte synonym för "väntrum", sa påven och beskrev risken med att leva ”under tiden” i väntan på en framtid med garantier. "Under tiden" förlorar man drömmar, de somnar och bli till små och sorgsna "illusioner", i övertygelsen om att man är för ung för att engagera sig i drömmar och bygga framtiden.

Älska er uppdrag!

Påven uppmanade de unga att inte se sig som morgondag, utan som idag, Guds ”idag”: ”Han kallar er att resa er, att ta till ordet, och att se den dröm Herren har drömt om er.”

Inte imorgon utan idag, för där din skatt är, kommer även ditt hjärta att vara (se Matt 6:21). När du blir förälskade omfattar det hela dig. Älska ert uppdrag, allt hänger på det, sa påven och citerade Pedro Arrupe, SJ. Vi kan ha allt, men om kärlekens passion saknas kommer allt att saknas. Låt Herren göra oss förälskade!

Jesus är inte en modefluga

För Jesus finns inte ”under tiden”. Han vill erövra era hjärtan nu, idag, med kärleken och barmhärtighet. Han vill vara er skatt, så att livet inte blir till ett långt ”under tiden”. Jesus är inte något man gör ”under tiden”, en passerande modefluga. Han är självutgivande kärlek som inbjuder till att ge sig själva.

Det handlar om en konkret, nära och sann kärlek, som föds när man väljer att delta i den mirakulösa fångsten av hopp och kärlek, solidaritet och broderskap, som svar på så många förlamande och förlamade blickar.

Herrens uppdrag är vårt liv!

”Herrens uppdrag är inte något vi gör "under tiden" i våra liv, något flyktigt: Herrens uppdrag är vårt liv!”

”Vill ni uppleva denna konkreta kärlek? ”Ert konkreta ”ja” är den Helige Andens port till världen och kyrkan för att ge oss en ny Pingst.”

27 januari 2019, 17:20