Sök

Påven under Angelus Påven under Angelus 

Påvens Angelus "Herrens våg är annorlunda, han mäter avsikternas renhet"

Under söndagens Angelusreflektion talade påven Franciskus om hur Gud väger människor och deras handlingar olika, och ser till avsikternas renhet. Påven utgick från dagens evangelium i vilket Jesus undervisar i templet om änkan och den skriftlärde – två motsatser, och varnar för de skriftlärda som äter änkorna ur huset.

Charlotta Smeds - vatikanstaten 

Men varför kan man säga att änkan och den skriftlärde är motsatser? Den skriftlärde representerar de viktiga, de rika – det inflytelserika folket. Änkan å sin sida representerar de sista, de fattiga, de svaga.

Dryga och fåfänga skriftlärda

Men Jesu dom mot den skriftlärda gäller inta alla i denna kategori, utan han hänvisar till de som stoltserar med sin status – med titeln "rabbi", lärare. De som älskar att vara vördade och inneha hedersplatserna. Vad som är värre är att deras show i första hand är av religiös karaktär, eftersom de ber länge för att visa upp sig, som Jesus säger. De använder sig av Gud för att presentera sig som försvarare av hans lag, sa påven. Denna överlägsna och fåfänga inställning leder dem till förakt för dem som inte räknas, som till exempel änkorna.

Änkan skäms men ödmjukheten segrar

Påven fortsatte med att beskriva hur Jesus avmaskerar denna perversa mekanism: han fördömer förtrycket på de svaga av religiösa skäl och säger att Gud är på de sistas sida. Och för att lärjungarna ska förstå, ger han dem ett exempel på en fattig änka, som la två kopparslantar, alltså några ören i tempelkistan.

Hon försöker göra det obemärkt, hon nästan skäms, men just denna hennes ödmjukhet i handlingen har en stor religiös och andlig betydelse. Den gesten undgår inte Jesu uppmärksamma blick.

Herren väger människor annorlunda

Jesu undervisning hjälper oss idag att återställa det som är nödvändigt i vårt liv och främjar ett konkret och dagligt förhållande till Gud. Herrens våg är inte som vår. Han väger människor och deras handlingar olika: Gud mäter inte kvalitet med kvantitet, Han söker i hjärtat och tittar på avsikternas renhet. Det betyder att det vi ger till Gud i bön, eller till andra i välgörenhet ska vara fritt från ritualism formalism, sa påven. Fritt från beräkningar, utan välvilligt och frivilligt, som Jesus gjorde med oss. Han räddade oss frivilligt och gratis. Vi fick inte betala för vår frälsning. Våra handlingar måste i sin tur spegla detta.

Vi kommer möta änkan i himlen

Därför visar Jesus på den stackars och generösa änkan, som en modell på kristet liv att imitera. Vi känner inte till hennes namn, men vi känner hennes hjärta - vi hittar henne i himlen och vi kommer att hälsa på henne.

När vi frestas att vilja visa upp oss och berätta om våra altruistiska handlingar, när vi är alltför intresserade av vad andra människor tycker, låt oss då tänka på den här kvinnan. Det kommer att göra oss gott och hjälpa oss att ödmjukt gör oss av med det överflödiga, och för det verkligen avgörande.

Må Jungfru Maria, en fattig kvinna som gav sig helt till Gud, hjälpa oss att ödmjukt och generöst uppoffra oss själva till Gud och våra medmänniskor.

12 november 2018, 14:45