Sök

Påven firar mässan i sankta Martas kapell Påven firar mässan i sankta Martas kapell 

Påven: Den Onde vill av avundsjuka förstöra kyrkan genom makt och pengar

Vid morgonmässan i Sankta Marta lördagen 9 maj påminde påven Franciskus om minnesdagen av heliga Luisa de Marillac och bad för Barmhärtighetssystrarna som hjälper honom och har hand om barnmottagningen i Vatikanen. I sin predikan talade han om hur den Helige Anden får kyrkan att växa men att den Onde av avundsjuka försöker att förstöra kyrkan genom att utnyttja den för världslig makt och pengar. Den kristnas tillit ligger tvärtom i Jesus Kristus och i den Helige Anden.

Katarina Agorelius – Vatikanstaten

Denna lördag i fjärde påskveckan firade påven Franciskus, som varje morgon, mässan i Sankta Marta och den inledande bönen vände han till Barmhärtighetsdöttrarna som hjälper honom i Sankta Marta-hemmet och som har hand om mottagningen för behövande barnfamiljer i Vatikanen sedan den öppnades för 100 år sedan. Barmhärtighetsdöttrarnas grundare heliga Luisa de Marillacs minnesdag firas vanligtvis 15 mars, men eftersom denna dag inföll i fastan flyttades firandet till idag 9 maj, dagen då hon 1920 saligförklarades av påven Benedictus XV. En tavla av helgonet hade dagen till ära satts upp i kapellet.

I sin predikan kommenterade påven avsnittet ur Apostlagärningarna (Apo 13:44-52) där Antiochias judar av avundsjuka bemötte Paulus ord om Jesus med att driva bort Paulus och Barnabas från området. Samma ord gjorde däremot hedningarna glada.  

Påven talade om hur mycket de kristna har fått utstå för att bära fram Herrens under (Ps 98:1-4) och sa: ”Hela Antiochias stad samlades för att höra Herrens ord för att Paulus och apostlarna predikade med styrka och den Helige Ande hjälpte dem. Men då judarna såg denna folkmängd fylldes de av avundsjuka”. Påven förklarade att det alltid är just så, att ”Herren och den Helige Anden som får kyrkan att växa” finns, men även ”en dålig anda, som försöker att förstöra kyrkan”. I det långa loppet vinner det goda i denna balansgång, men alltid med stor möda, smärta och martyrium, betonade påven.  

Medlet som den Onde använder för att förstöra evangeliets förkunnelse, förklarade påven, är avundsjuka. Ilskan som Antiochias judar bar på, är den Ondes ilska som är en ilska som förstör och som ropar ut ”Korsfäst, korsfäst!” betonade han men förklarade att en kyrka utan problem saknar något och att den går framåt allt emellan Guds tröst och världens förföljelser. ”Om den Onde är nöjd är det något som inte är bra” påminde han, medan det är den Helige Anden som ger harmoni.

Denna kamp består sa påven och avslutade Påven Franciskus avslutade med uppmaningen att alltid vara uppmärksamma på förkunnandet av evangeliet och aldrig falla för frestelsen att lita till tillfällig makt och pengar. ”De kristnas tillit är Jesus Kristus och den Helige Anden som Han har sänt, och just den Helige Anden är surdegen och styrkan som går kyrkan att växa. Ja, kyrkan går framåt i frid och tålamod och med glädje allt mellan Guds tröst och världens förföljelse”.

Som vid varje mässa under Covid-19-pandemin, med tanke på att många troende inte kan ta emot kommunionen på grund av smittorisk, inbjöd påven till andlig kommunion idag med bönen:

Min Jesus, jag tror att du verkligen är närvarande i altarets heliga sakrament. Jag älskar Dig över allt och jag vill ha Dig i min själ. Kom åtminstone andligt i mitt hjärta, nu då jag inte kan ta emot Dig i sakramentet. Och som förut, omfamnar jag Dig och förenar mig helt och hållet i Dig. Tillåt aldrig att jag går ifrån Dig.

09 maj 2020, 11:24
Läs allt >