Sök

Präster delar ut kommunion Präster delar ut kommunion 

Påven uppmanar prästerna att ta Eukaristin till de sjuka

Under tisdagens morgonmässa i Sankta Martas kapell, den andra som direktsändes, uppmuntrade påven alla engagerade i sjukvården i kampen mot Covid-19 och han bad för de sjuka. Gå med Eukaristin till de sjuka, uppmanade påven kyrkans präster.

Charlotta Smeds - Vatiknastaten

Påven inledde mässan med att säga att han firar mässan för de som lider av coronaviruset och för de som vårdar de sjuka:

Vi ber också för våra präster, så att de ska ha modet att gå ut och gå till de sjuka, för att ge dem styrkan i Guds ord och i Eukaristin och stödja vårdarbetare och volontärer, i det arbete de utför.

Låt inte synden låsa er

Predikan var inspirerad av evangeliet där tidens skriftlärde och fariséer hycklande gör sig överlägsna inför folket genom att kalla sig mästare och samtidigt vägrar att bete sig konsekvent.

I går lärde Guds ord oss ​​att erkänna våra synder och bekänna dem, men inte bara med huvudet, utan också med hjärtat, med skamkänsla - skam som en ädel attityd inför Gud på grund av våra synder.

Göm er inte när ni känner skam

Idag kallar Herren oss alla syndare att tala med honom, eftersom synden låser oss i oss själva, och får oss att gömma eller dölja sanningen om oss själva, inombords.

Det hände med Adam och Eva: efter synden gömde de sig för att de skämdes; de var nakna. Och syndaren, frestas att gömma sig när han känner skam. Herren ropar: ”Kom tillbaka, låt oss prata om det - låt oss prata om din synd, låt oss prata om din situation. Var inte rädd.”.

Herren ger inte upp: ”Även om dina synder är röda, kommer de att bli vita som snö. Kom, för jag kan förändra allt - säger Herren till oss - var inte rädda att komma och tala, var modiga trots ert elände".

Ge mig dina synder

Påven påminde om hur viktigt det är att inte tro att vi ger Gud allt. Vad vill du att jag ska ge dig mer Gud? Ge mig dina synder. Det är det som saknas om man ska bli ett helgon. Ha modet att gå med sitt elände och tala med Herren: ”Kom tillbaka, var inte rädd, även om dina synder är allvarliga kan du bli vit som snö.

Låtsas inte vara syndfri

Det som Herren anklagar de skriftlärda i dagens evangelium, är att de låtsas att de inte är syndare. De vill vara beundrade av folket: de förlänger fransarna, och är nöjda med hedersplatserna i banketterna, de första platserna i synagogorna, hälsningarna på torget, och folket som kallar de rabbi.

Fåfängan förgiftar dig

Fåfängan täcker sanningen i hjärtat. Fåfänga läker aldrig! Den är giftig och smittar ner ditt hjärta. Fåfängan gör hjärtat hårt och viskar till dig: "Nej, gå inte till Herren, gå inte. Stanna."

Fåfänga slår lock för Herrens kallelse. Herren ropar som en fader: "Kom! Låt oss prata. Jag kan förändra ditt liv från rött till vitt."

Må Herrens ord uppmuntra oss att göra vår bön till en sann bön. Prata med Herren. Han vet, han vet vad vi är. Vi vet det också, men fåfängan vill att vi ska glömma och gömma det. Må Herren hjälpa oss.

10 mars 2020, 14:21
Läs allt >