Sök

Påven firar mässan i sankta Martas kapell Påven firar mässan i sankta Martas kapell 

Påven i Sankta Marta om förargelsen över Guds enkelhet

I sin predikan under mässan i Sankta Marta på måndagen betonade påven Franciskus behovet av att välkomna Guds enkelhet för att inte falla för högmod.

Charlotta Smeds - Vatikanstaten

I sin predikan denna morgon kommenterade påven Franciskus dagens läsningar från den Andra Kungaboken (2 Kung 5, 1-15) och Lukasevangeliet (Luk 4, 24-30).

I liturgins båda texter noterar vi idag en typiskt mänsklig läggning, sa påven. En dålig läggning: förargelse.

Till en början lyssnade folket på Jesus, men sedan blev de upprörda och förargade (jfr Lk 4:28). Och denna förargelse leder dem till våld. Från att ha varit en beundrad förkunnare, driver man Jesus för att kasta honom ner från bergets stup (jfr v. 29).

Gud verkar i enkelhet

Samma sak gäller Naaman, som var öppen för tron. Men när profeten uppmanar honom till att bada sju gånger i Jordanien blir han förargad. Kan jag inte bada i floderna Abanà och Parpar i Damaskus och rena mig själv? Han vände sig om och gick därifrån"(II Ap 5,11-12). Förargad.

Både folket i synagogan i Nazareth och Naamàn trodde att Gud endast visade sig i det extraordinära, i det ovanliga; att Gud inte kunde verka i livets vanliga händelser. De föraktade det enkla, och blev förargade.

Illusionen att vara förmer

Vår Gud får oss att förstå att han alltid agerar i enkelhet: i huset av Nasaret, i enkelheten i det dagliga arbetet, i den enkla bönen ... Enkla saker. Istället leder den världsliga andan oss till fåfänga, och högmod, sa påven. Förakt är en ful frestelse som leder till våld. Förakt är de högmodigas läggning, men de högmodiga med en fattig och ful anda - de stolta som lever med illusionen att de är mer än de är.

Förstod inte Guds enkelhet

Detta kan hända oss också: "den farisiska skandalen", kallar teologer det, det vill säga att vi skandaliseras av Guds enkelhet, de fattiges enkelhet, de enkla kristna, och säger: "Men detta är inte Gud. Vår Gud är mer kultiverad och viktigare. Gud kan inte agera i denna enkelhet". Och denna förargelse leder alltid till våld; både till fysiskt våld och till förtal, som dödar som fysiskt våld.

Låt oss tänka på detta idag: folkets ilska i synagogan i Nasaret och Naamans ilska - för att de inte förstod Guds enkelhet.

16 mars 2020, 18:45
Läs allt >