Sök

Kristus korsfäst Kristus korsfäst 

Påven i Sankta Marta ”Jesus blev ett med synden för vår skull”

I sin predikan under mässan denna morgon påminde påven Franciskus om att Jesus kom till världen för att bära synder i sin egen kropp, och han uppmanade till att kontemplera den korsfäste Jesus.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Ormen är verkligen inte ett trevligt djur, inledde påven Franciskus. Ormen är alltid förknippad med ondska. Ormen är djuret som djävulen använder sig av för att leda människorna till att synda. I Uppenbarelseboken kallas djävulen för den "antika ormen", som i alla tider har bitit, förgiftat förstört och dödat.

Historien om ormen i koppar

Påven Franciskus fortsatte att tala om dagens läsning ur 4 Mosebok då Israels folk börjar vackla under resan genom öknen. De var trötta och började klaga, vilket ledde till att Herren blev vred och ”skickade ormar mot folket, giftormar som bet israeliterna så att många av dem dog”. (4 Mos 21, 6) När folket kommer till Moses för att erkänna att de har syndat genom att klandra Herren, uppmanar Herren Moses att göra en orm av koppar och sätta den på en påle. Den som blev biten av en orm uppmanades att se på kopparormen, och då fick han leva.

Han blev ett med synden

Jag tänker: är detta inte en avgudadyrkan?, fortsatte påven Franciskus.  Den där ormen i koppar, är inte den en avgud? Det är inte lätt att förstå, för att det är en profetia, som berättar om vad som kommer att hända.

I dagens evangelium läser vi: ”När ni har upphöjt Människosonen skall ni förstå att jag är den jag är och att jag inte gör något av mig själv utan talar så som Fadern har lärt mig" (Joh 8:28). Jesus upphöjd på korset. Moses gör en orm och lyfter upp den. Jesus upphöjs, som ormen, för att ge frälsning. Men profetians kärna är just att Jesus som inte visste vad synd var, gjorde Gud till ett med synden för vår skull. Han syndade inte: han blev synd. Som Petrus säger i sitt brev: "Våra synder bar han i sin egen kropp upp på träpålen, för att vi skulle dö bort från synden och leva för rättfärdigheten. Genom hans sår har ni blivit botade." (Jfr 1 Pt 2,24)

Han kom för våra synder

Och när vi ser den korsfäste Herren, tänker vi på hans lidande. Han verkar vara de störste av syndare, Han gjorde sig själv till synd. Han tog alla våra synder på sig själv,. Korset är en tortyr, och det är de skriftlärdas hämnd. Allt detta är sant. Men Guds sanning är att han kom till världen för att ta våra synder på sig själv, för att vara ett med synden. All synd. Alla våra synder är där.

Se på den Korsfäste

Vi måste vänja oss att se på den Korsfäste i detta ljus, i ljuset av frälsningen. I Jesus som har blivit ett med synden, ser vi Kristi totala nederlag. Han låtsas inte dö, han låtsas inte att lida, ensam och övergiven. En orm: Jag är upphängd som en orm, som den som bär alla våra synder.

Det är inte lätt att förstå detta, avslutade påven Franciskus. Vi måste bara be om att förstå, tacka och begrunda det.

31 mars 2020, 17:57
Läs allt >