Sök

Påven firar mässan i Sankta Marta 20 februari 2020 Påven firar mässan i Sankta Marta 20 februari 2020 

Påven: Att vara kristna betyder att gå Jesu väg ända till korset

Den kristna är den som tar vägen som Jesus har gått för att rädda oss, och som är förödmjukelsens väg. Det sa påven vid morgonmässan i Sankta Marta 20 februari. När de kristna, präster, biskopar och själva påvarna inte följer denna väg, gör de fel, underströk påven och la till: Vi ber om nåden om en kristen beständighet för att inte använda kristendomen för att "klättra”.

Katarina Agorelius - Vatikanstaten

”Vem säger människorna att jag är?” ”Och ni, vem säger ni att jag är?” (Mark 8:27–33) - det är frågorna som Jesus ställer till sina lärjungar i dagens evangelieläsning 20 februari och som påven Franciskus utgick ifrån i sin predikan vid morgonmässan i Sankta Marta. Han sa att evangeliet lär apostlarna tre etapper för att förstå vem Jesus är: lära känna, bekänna och acceptera vägen som Gud har valt för Honom.

Bekänna Jesus med hjälp av den Helige Anden

Lära känna Jesus är det alla gör då vi läser evangeliet, tar våra barn till katekesundervisningen och till mässan, sa påven, men att detta bara är det första steget och att det andra är att bekänna Jesus.

Och detta kan vi ensamma inte göra. I Matteus version säger Jesus till Petrus: "Detta kommer inte från dig. Fadern har uppenbarat det för dig” (jfr Matt 16:13-19). Vi kan endast bekänna Jesus genom Guds och den Helige Andens styrka.

Acceptera Jesu väg fram till korset

Men vad är meningen med Jesu liv och varför kom Han? För att svara på denna fråga måste man ta den tredje etappen och vägen som Gud har valt för Honom. Påven påminde om att Jesus börjar berätta för sina lärjungar att Han skulle lida, dödas och sedan återuppstå.

“Han sa att evangeliet lär apostlarna tre etapper för att förstå vem Jesus är: lära känna, bekänna och acceptera vägen som Gud har valt för Honom.”

Att bekänna Jesus är att bekänna hans död och uppståndelse. Det är inte att säga “Du är Gud” och inget mer, utan att: “Du har kommit för oss och har dött för mig. Du har uppstått. Du ger oss livet och Du har lovat oss den Helige Anden för att vägleda oss”. Bekänna Jesus betyder att acceptera vägen som Fadern har valt för Honom, som är förödmjukelsens väg. Paulus skriver till filipperna: Gud sände sin Son, som avstod från allt, gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors (jfr Fil 2:6-11). Om vi inte accepterar Jesu väg och förödmjukelsens väg, som Han valde för frälsningen, är vi inte kristna och förtjänar de ord som Jesus sa till Petrus: ”Håll dig på din plats, Satan”.

Den som inte väjer förödmjukelsens väg är inte kristen

“Att bekänna Jesus – sa påven – är att acceptera ödmjukhetens och förödmjukelsens väg och att kyrkan gör fel och blir värdslig om den inte tar denna väg. Många goda kristna med god vilja blandar ihop religionen med ett socialt koncept, sa han, och att de då de söker ära och överdådiga liv söker sig själva och inte Jesus. När de kristna, präster, biskopar och själva påvarna inte följer denna väg, gör de fel, underströk påven.

De är inte kristna, för att de accepterar inte Jesu väg, som är förödmjukelsens väg.

Kristen beständighet

Påven avslutade med inbjudan att be om nåden om en kristen beständighet för att inte använda kristendomen för att "klättra", utan för att följa Jesu väg ända till förödmjukelsen.
 

20 februari 2020, 13:26
Läs allt >