Sök

Påven firar mässan i Sankta Martas kapell Påven firar mässan i Sankta Martas kapell   (Vatican Media)

Påven i Sankta Marta om bönen som väcker Jesu medlidande

”Herre, om du vill kan du.” Påven Franciskus talade om den enkla lilla bönen som berör Gud, när han predikande under sin morgonmässa i sankta Martas kapell i Vatikanen på torsdagen.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

"Herre om du vill, kan du." Det är en enkel och tillitsfull bön och samtidigt en äkta utmaning, den som den spetälske riktar till Jesus om att rena och bota honom. En vädjan från botten av hans hjärta och som samtidigt berättar för oss om Herrens sätt att agera på: med medlidande, ”att lida med och för oss”, att "att ta den andres lidande", för att trösta och läka i den kärleksfulla Faderns namn.

Om du vill Herre

Den spetälske ber Jesus om hjälp att bli ren, att läka. I bönen ”om du vill” finns det något som lockar Guds uppmärksamhet.

"Bönen är en utmaning, noterade påven, men den uttrycker även förtroende. Som att säga ”Jag vet att han kan och därför anförtror jag mig till dig.”

Men varför kände den här mannen i sitt inre att han kunde be denna bön?, fortsatte påven. För att han såg hur Jesus handlade. Den här mannen hade sett Jesu medlidande. Medlidande är ständigt återkommande i evangeliet, som i mötet med änkan av Nain, liknelsen om den goda samariten och fadern till den förlorade sonen.

Jesus kom i medlidande

Medlidande involverar, den kommer från hjärtat och involverar och leder dig till att agera. Medlidande lider med, tar den andres lidande och bör den, läker den. Och detta var Jesu uppdrag. Jesus kom inte för att predika lagen och sedan gå. Jesus kom i medlidande, det vill säga för att lida med och för oss och ge sitt liv. Jesus kärlek är så stor att medlidandet förde honom till korset för att ge sitt liv.

Jesus överger inte

Påven fortsatte att beskriva Jesus medlidande: Herren kom inte för att hålla ett par predikningar och sedan  lämna. Han är alltid med oss. ”Herre om du vill kan du läka mig; om du vill kan du förlåta mig; om du vill kan du hjälpa mig". Sa påven som en påminnelse över den starka enkla korta bönen. Eller lite längre: "Herre, jag är en syndare, förbarma dig över mig, ha medlidande med mig.” Enkel bön, som kan upprepas många gånger om dagen, i hjärtat, utan att säga det högt: "Herre om du vill, kan du; om du vill kan du. Ha medlidande med mig." Upprepa detta.

En mirakulös bön

Den spetälske lyckades med sin enkla och mirakulösa bön att bli helad tack vare Jesu medlidande, som fortsätter att älska oss även då vi har syndat.

Han skäms inte över oss. "Fader jag är en syndare, hur ska jag kunna säga detta ..." Det är bättre! Eftersom Han kom just för oss syndare, och ju större syndare du är, desto närmare är Herren dig, eftersom han har kommit för dig, den största syndaren, för mig, den största syndaren, för oss alla. Vi måste ta som vana att upprepa denna bön, ständigt: ”Herre, om du vill kan du. Om du vill kan du.”, med tillit till att Herren är nära oss och att han med medlidande kommer att ta sig an våra problem, våra synder, våra inre sjukdomar, allting.

16 januari 2020, 13:07
Läs allt >