Sök

Påven firar mässan i Sankta Martas kapell Påven firar mässan i Sankta Martas kapell   (Vatican Media)

Påven i Sankta Marta ”Herrens inbjudan är gratis, tacka inte nej"

Under livets resa står vi ofta inför valet mellan att möta Herren och våra egna självupptagna intressen. I sin predikan under morgonmässan i Sankta Martas kapell i Vatikanen på tisdagen talade påven om risken att tacka nej till Herrens inbjudan. Påven koncelebrerade denna morgon mässan med en 96 år gammal präst, som firade sin 70-årsdag som präst.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Evangelisten Lukas berättar i dagens evangelium om en man som bjuder in till en stor fest, men gästerna har olika ursäkter för att tacka nej till inbjudan. Då skickar han tjänarna att bjuda in de fattiga och de halta att delta i måltiden, sa påven Franciskus och beskrev denna berättelse som en sammanfattning av frälsningshistorien och många kristnas sätt att bete sig på.

Synden att stänga sig

"Middagen, festen, är en bild av himlen, evigheten med Herren", förklarade påven och sa att på en fest vet du aldrig vem du träffar. Kanske du lär känna nya människor, eller personer du inte vill möta, men atmosfären på en fest präglas av glädje och tacksamhet.

På en riktig fest behöver du inte betala en inträdesbiljett, den är gratis. Vår Herre bjuder alltid in oss gratis. Men det finns de som även inför en avgiftsfri inbjudan sätter sina egna intressen först, sa påven och förklarade att inställningen beror på ett stängt hjärta: "Jag går inte dit. Jag föredrar att vara ensam, eller med människor jag gillar". Och detta är synden; Israels folks synd, allas vår synd. Att stänga oss och säga ”För mig kommer mina intressen först.”

Valet mellan att möta Herren och "mina intressen"

Att tacka nej beskriver föraktet mot den som bjuder in, som att säga: "Stör mig inte med din fest. Jag har inte tid”:

På livets resa kommer vi ofta att stå inför detta val, detta alternativ: å ena sidan Herrens generositet, att få möta honom – å andra sidan mina intressen och planer. Det är därför som Herren säger att det är svårt för en rik att komma in i himmelriket. Det finns rika, goda helgon som inte är knutna till rikedomen. Men majoriteten är knuten till sin rikedom, stängda för omvärlden. Det är därför som de inte förstår sig på festen.

Goda och dåliga: ​​Herren väntar på alla

Om vi tackar nej är Herrens reaktion att bjuda in alla slags människor, goda som dåliga. "Alla är inbjudna. Alla, ingen kan säga: "Jag är dålig, jag kan inte ...". Men just för att du är ond väntar Herren särskilt på dig.

Påven påminde om den inställning fadern har till den förlorade sonen som återvänder hem: sonen hade börjat tala, men fadern låter inte honom avsluta utan omfamnar honom. Sådan är Herren.

Tackar vi nej drar han sig tillbaka

Herren älskar de mest föraktade, de prostituerade och skatteindrivarna, men han kallar alla, sa påven. Men tackar vi nej drar han sig tillbaka, eller blir arg som vi läser i evangeliet.

Låt oss tänka på denna liknelse Herren ger oss idag. Vad föredrar jag? Accepterar jag alltid Herrens inbjudan eller tackar jag nej med tanke på mina småsaker. Låt oss be Herren om nåden att alltid acceptera hans inbjudan till hans fest, som inte kräver inträdesavgift.

05 november 2019, 13:18
Läs allt >