Sök

Påven firar mässan i Sankta Martas kapell Påven firar mässan i Sankta Martas kapell   (ANSA)

Påven i Sankta Marta om medicinen mot hyckleri

Jesus tolererar inte hyckleri och kallar fariséerna för "vitkalkade gravar". Det påminde påven Franciskus om i sin predikan när han firade mässan i Sankta Martas kapell på tisdagen. Man måste läkas från hyckleri och medicinen är rannsakan och konsten att förebrå sig själv inför Gud. Kan man inte det, är man inte en god kristen, sa Franciskus.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

I dagens evangelium är Jesus inbjuden att äta hos en farisé, men kritiseras av värden eftersom han inte tvättade sig före maten. Med hänvisning till händelsen sa påven att: "Det finns något som Herren inte tolererar: hyckleri.

-Det som händer i dagens evangelium är att man inbjuder Jesus till en måltid, för att döma honom, inte för att bli vänner. Hyckleri är just detta att ge sken av en verklighet och vara något annat. Det är att i hemlighet stå för något annat än det man vill ge man ger intryck att göra.

Djävulen föder hycklare

Jesus tål inte hyckleri. Och han kallar ofta fariséerna för hycklare, för vitkalkade gravar. Det Jesus säger är inte en förolämpning, det är sanningen, sa påven.

"På utsidan är du perfekt, sa påven, ”som stärkt med stärkelse. Men på insidan är du något annat. Hycklarens beteende kommer från djävulen, den stora lögnaren. Djävulen är den ’stora hycklaren’ och hycklarna är hans ’arvingar’.”

Man kan inte leva med hycklare

”Hyckleri är djävulens språk, ondskans språk som når vårt hjärta. Man kan inte leva med hycklare”, fortsatte påven. ”Jesus vet hur man avslöjar hyckleri. Han vet att det är just denna hycklande attityd som leder honom till hans lidande och död, eftersom hycklaren inte bryr sig om ifall medlen är lagliga eller inte. Hycklaren använder förtal och falskt vittnesbörd. Förr eller senare dödar alltid hyckleri.”

Medicinen är att anklaga sig själv

”Det är nödvändigt att återhämta sig från denna inställning. Men vilken är medicinen”, frågar sig påven. Svaret är att säga sanningen inför Gud. Medicinen är att anklaga sig själv:

”Vi måste lära oss att anklaga oss själva. Jag gjorde det, jag tänker så här. Jag är avundsjuk. Jag skulle vilja förstöra det här". Vi måste berätta det som finns i vårt hjärta för Gud. Uttala det inför honom. Det är en andlig övning som inte vanligt, den är ovanlig. Vi måste försöka anklaga oss själva, se vår egen synd, se den hycklande sidan i ondskan i vårt hjärta. För efter att djävulen har sått ondska måste vi ödmjukt säga till Herren: "Men se hur jag är Herre”.”

Petrus insåg att han var en syndare

”Låt oss lära oss att anklaga oss själva”, upprepade påven avslutningsvis och tillade: ”En kristen som inte vet hur man anklagar sig själv är inte en god kristen, och riskerar att falla för hyckleri. Kom ihåg Petrus bön när han sa till Herren: vänd dig bort från mig för att jag är en syndare. Låt oss lära oss att anklaga oss själva.”

15 oktober 2019, 15:50
Läs allt >