Sök

Påven firar mässan i Sankta Martas kapell Påven firar mässan i Sankta Martas kapell   (Vatican Media)

Påven i Sankta Marta: Kristna är inte anklagande, själupptagna eller världsliga

Nytt vin i nya säckar. Under tisdagens mässa i Sankta Martas kapell i Vatikanen, talade påven Franciskus om detta symboliska uttryck ur dagens läsning i Markusevangeliet.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Herren talar om det "nya vinet" som vi får i gåva, men för att vara goda kristna behöver vi ett "nytt beteende", en "ny stil" som verkligen är kristen stil och den kan saligprisningarna indikera. Denne betydelsen av "nyckelordet" som avslutade evangeliet: "Nytt vin i nya viner" – stod centralt i påvens predikan denna morgon.

Att anklaga andra är inte kristet

"För att förstå vilken som är den kristna stilen, kanske det bästa är att beskriva vilket beteende som inte är kristet, sa påven och delade upp de i tre kategorier: den anklagande stilen, den världsliga stilen och  den själviska stilen.

Den anklagande stilen är när de troende alltid försöker skylla på andra, och anklaga och diskvalificera dem. De inser inte att det är djävulens stil: i bibeln kallas djävulen den "stora anklagaren" som alltid anklagar andra.

Påvn noterade hur det här har blivit ett mode i vår tid, men redan på Jesu tid svarade han de som anklagade andra: ”Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?” (Matt 7,3) eller ”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen.” (Joh 8,7)

Att anklaga andra och leta efter deras fel är inte kristet, sa påven. Det är inte att vara en ny vinsäck.

Världslighet förstör så många människor

Samma sak gäller den världsliga stilen, som påven beskrev som de troende som läser trosbekännelsen men lever i fåfänga, stolthet och knutna till pengar, i uppfattningen att vara självtillräckliga:

Herren har erbjudit er nytt vin, sa påven, men ni har inte bytt ut vinsäcken. Världslighet förstör så många människor. Goda människor, men som faller in i denna spiral av fåfänga, stolthet och fixering vid att synas ... Ödmjukheten saknas och ödmjukhet är en avgörande del i den kristna stilen. Vi måste lära av Jesus, av Josef och Jungfru Maria - de var ödmjuka.

Likgiltighet är inte kristet

Den sista stilen påven beskrev i sin predikan som motsatsen till den kristna stilen är den självupptagna och likgiltiga stilen. När man tror att man är en god katolik, förklarade påven Franciskus, men när man inte bryr sig om andras problem eller att folk lider av krig och sjukdomar. Det är det hyckleri som Jesus beskyllde de laglärda för.

Vilken är den sanna kristna stilen?

Den kristna stilen är den i saligprisningarna: mildhet, ödmjukhet, tålamod i lidandet, kärlek till rättvisan, förmåga att uthärda förföljelser, inte döma andra ... Det är den kristna stilen.

Om du vill veta hur den kristna stilen är för att inte falla in i den anklagande, självupptagna och världsliga stilen, läs saligprisningarna!, avslutade påven. Det är vår stil, saligprisningarna är de nya vinsäckarna, vägen att gå.

22 januari 2019, 14:43
Läs allt >