Sök

Pave Frans: Hjertet er i Betlehem, hvor Jesus forkastes af krigens logik

Pave Frans leder Den hellige Messe i Vatikanbasilikaen. Hans tanker går til det sted, hvor Gud blev menneske og hvor ”krigens rasen også i dag forhindrer os i at finde husly i verden”. Paven inviterer til at tilbede fredens fyrste som ”ikke udsletter uretfærdighederne oppefra og med magt, men nedefra med kærlighed, ikke bryder ind med en magt uden grænser, men går ned i vores begrænsninger. Han undgår ikke vores skrøbelighed, men tager den på sig”.

Antonella Palermo – Vatikanstaten Oversættelse ved Lisbeth Rütz

Inkarnationen kom ikke i stand ved en rigid og kontrollerende Guds brændende begær efter at præstere noget, men ved en retfærdig Faders vilje – en Fader, der tager bolig midt i vores uretfærdighed. Det er hjertet i pave Frans´ prædiken. Han leder den højtidelige messe julenat. Næsten 250 kardinaler, biskopper, diakoner og præster koncelebrerer med ham. Tanken om krigen er et gennemgående tema - lige fra syndsbekendelsen: ”prøvede af syndens mørke og af krigens rædsler beder vi Faderen om Helligåndens gave, Han som skaber trøst og glæde, at Han skal forny jordens ansigt”.  

Historiens konge vælger at gøre sig lille

Den eukaristiske fejring denne nat er i sin helhed en påkaldelse af enighed og retfærdighed. Ordets liturgi gennemtrænges af disse længsler, der i dag føles særligt påtrængende. Fra profeten Esajas bog indtil salme 95 synges, fra den hellige Paulus brev til Titus til intentionerne i bønnen: ”Ordets Fader, du som har sendt Giveren af den sande fred til verden, gør en ende på de ødelæggende våbens rasen, væk i menneskets hjerte en ny glædens sang”. Evangelieteksten fra andet kapitel af Lukas forklarer konteksten for Jesu fødsel. Guds magt og verdens magt. Paven opholder sig i sin prædiken ved sammenligningen af disse to former for autoritet:

Mens kejseren tæller verdens beboere op, kommer Gud næsten skjult ind i den; mens den der hersker søger at rejse sig blandt de største i historien, vælger historiens konge den vej at være lille. Ingen af de mægtige opdager Ham, kun nogle hyrder, der er skubbet ud i periferien af det sociale liv. .

Gud træder svag ind i verden

I Det gamle Testamente lærer man, at ”folketællingen ” havde været en praksis, der afslørede ”et ”ondartet krav på at være hersker”. Det gav Kong David muligheden for at vide, hvor mange kampdygtige mænd, han kunne råde over. En handling der udløste Herrens vrede.

Men i denne nat fødes Davids Søn Jesus i Davids by, Betlehem, efter ni måneder i Marias skød. Og Han straffer ikke folketællingen, men lader sig ydmygt tælle. Vi ser ikke en vred gud der straffer, men den barmhjertige Gud, der inkarneres, der går svag ind i verden. .

Våbnenes rasen forhindrer Gud i at finde husly

Verdens logik - understreger pave Frans - søger ”magt og indflydelse, berømmelse og ære, hvor man måler alt med succeser og resultater, med tal og numre”. Det er en ond mekanisme, paven definerer som ”besættelse af at præstere”, hvor den der sætter ild til en konflikt i verden selv brænder med:

Vores hjerte er i aften i Betlehem, hvor fredens fyrste endnu en gang afvises af krigens nederlagslogik, af våbnenes rasen, der også i dag forhindrer Ham i at finde husly i verden.

Inkarnationens eller præstationens gud?

Paven advarer mod risikoen for at leve julen med en hedensk ide´ om Gud i hovedet. Den henviser til en ”mægtig hersker i himlen, en gud, der gifter sig med magten, med den verdslige succes og med konsumismens afgudsdyrkelse”. Den gud, der er ”distant og nærtagende, der opfører sig godt over for de gode og bliver vred på de onde”, præciserer pave Frans.

Men Han bruger ikke den magiske tryllestav han er ikke den kommercielle ”instant”-  gud. Han frelser os ikke ved at trykke på en knap; men Han kommer tæt på for at forandre virkeligheden indefra. Og – hvor rodfæstet i os er ikke den verdslige idé om en distant og kontrollerende gud, der er rigid og mægtig, der hjælper sine tilhængere med at få magt over andre! Men sådan er det ikke: Han er født for alle, under en folketælling for hele verden.

”Sukkersøde” følelser og ”Guds ømhed”

Pave Frans fortsætter med at fokusere på Guds egenskaber, som vi kaldes til at tilbede ved at leve julens mysterium: ømhed, medfølelse og barmhjertighed. Han har mindet om dem flere gange i adventstiden. Det er egenskaber, der er helt anderledes - tilføjer han – end dem, der alt for ofte gennemtrænger den måde, vi fester på: ”en blanding af sukrede følelser og verdslige former for trøst”.

Lad os altså se på ”den levende og sande gud” (1 Titus 1,9) på Ham, der er hinsides enhver form for menneskelig kalkule eller lader sig tælle op af vores regnestykker, Ham der revolutionerer historien ved at bo i den, Ham der respekterer os så meget, at han tillader os at fornægte Ham, Ham, der udsletter synden ved at tage den på sig som en byrde, der ikke fjerner smerten, men forvandler den, som ikke tager livets problemer fra os, men giver vores liv et håb, der er større end vores problemer. Han ønsker så meget at omfavne vores liv at Han, der er uendelig, gjorde sig endelig, Han, der er stor, gør sig lille, .

Opgiv enhver form for tristhed

Paven slår igen fast, at Gud ikke ser på mænd og kvinder som tal, selvom Han selv i Jesus accepterede at blive et tal i en folketælling. Gud interesserer sig for hver enkelts ansigt, ikke det nummer, det repræsenterer. Og derfor vil Han finde et hjerte der er åbent, i stand til at føle sig elsket og i stand til at forlade sin egen smerte. Pave Frans henvender sig til den, der lytter, med et ”du”.

 [...]Måske har du en dårlig tid denne jul. Du tænker det ikke går godt og har en følelse af, at du ikke slår til og at du er utilfreds med dine skrøbeligheder, dine fald og dine problemer. Men overlad nu initiativet i dag til Jesus, der siger til dig: ”Jeg blev til kød og blod for din skyld, for din skyld blev jeg som dig”. Hvorfor bliver du i tristhedens fængsel?

Tilbedelse er ikke spild af tid

"I nat forandrer kærligheden historien », siger paven til sidst og inviterer til autentisk tilbedelse af fødselsscenen hinsides enhver fristelse, der kunne føre os til i stedet at være fortravlede og ligeglade.

Lad os genopdage tilbedelsen, for at tilbede er ikke at tabe tid, men at tillade Gud at bo i vores tid. Det er at lade inkarnationens frø bo i os, det er at samarbejde med Herrens værk, Han der som gær forandrer verden. Det er at gribe ind, reparere, give Gud tilladelse til at rette op på historien.

Ved slutningen af messen, mens han køres rundt i sin rullestol, bærer paven i procession sammen med nogle børn af forskellige nationaliteter figuren af Barnet hen til krybben, der er stillet op i basilikaen i Pietà-kapellet. Der gør han ophold for at bede en bøn. Børnene tager afsked med ham og modtager hans velsignelse. Det er jul.

Pave Frans leder Den hellige Messe i Vatikanbasilikaen
26 december 2023, 11:03