Sök

Pave Frans Pave Frans 

Pave Frans: planlægning og hurtighed er afgørende nøgler til for

At følge Jesus efter betyder ikke at se tilbage. Ved søndagens Angelus sagde pave Frans, at det at være mesterens discipel betyder at være hurtig, fastbesluttet og altid på farten.

Iben Thranholm - Vatikanstaten

I sin refleksion under søndagens Angelus pegede pave Frans på tre figurer, som Kristus møder i evangeliet, som "fremhæver, hvad der kræves af dem, der ønsker at følge Jesus."

Den første figur er generøs og lover at følge Jesus, hvorend han går hen. Jesus svarer, at Menneskesønnen "ingen steder har at hvile sit hoved", men altid er på farten. Kirken er på samme måde kaldet til ligeledes altid at være i bevægelse. "Vores mission kan ikke være statisk, men er altid på vej," sagde paven. Kirken, forklarede han, er kaldet til at gå ud på alle verdens veje for at komme frem til  de menneskelige og eksistentielle periferiområder".

Når en anden vilde discipel beder om tilladelse til at begrave sin far, svarer Jesus med de "bevidst provokerende" ord: "Lad de døde begrave deres døde." Med dette svar sagde paven, at vil Jesus "bekræfte prioritering af ​​at følge" Herren og “evangeliets forkyndelse". Dette sagde han kræver hurtig og fuld tilgængelighed.

Endelig talte paven om Jesu svar til en tredje person, der ønskede at sige farvel til sine pårørende, før de fulgte Herren. Jesus sagde: "Ingen, som sætter en hånd på ploven og ser tilbage ... er egnet til Guds rige." Med dette svar, sagde paven, “ udelukker Jesus fortrydelser og det at se tilbage, og  kræver man er i stand til at beslutte sig.”

Disse tre "betingelser" for discipelskab er ikke ment som en række “nej'er". I stedet er de ment som en understreging "det principielle mål: at blive Kristi discipel." Dette, sagde paven, er et "frit og bevidst valg, der af kærlighed gengælder Guds uvurderlige nåde og ikke udføres som en måde at fremme sig selv på. 

"Jesus fortsatte han," ønsker at vi skal skal gå op i ham med liv og sjæl og i evangeliet "- og på en så dedikeret måde, at det resulterer i konkrete kærlighedshandlinger overfor vores mest trængende brødre og søstre.

Ved Angelus bønnens afslutning bemærkede den hellige fader mødet mellem den amerikanske præsident Donald Trump og den nordkoreanske leder Kim Jong-un og fremsagde en bøn om, at deres møde måtte blive var et skridt videre på fredens vej - ikke kun for Korea, men for hele verden.

Han ønskede også der arbejder en afslappet sommer og bad for dem, der lider mest under sommervarmen, især de syge, de ældre og de, der arbejder udendørs.

01 juli 2019, 18:14